ANNONS

Eleven.se planerar fortsatta leveranser med cykelbud

Eleven.se planerar fortsatta leveranser med cykelbud
Michael Gegerfeldt

I samband med en kampanj testar skönhetsföretaget en ny leveransmodell, och av allt att döma kommer cykelbuden att bli kvar även i framtiden.

ANNONS

Under två helger i december kör eleven.se kampanjen #makeupmessenger. Den går ut på att personer kan lägga upp en bild på sig själv på Instagram varpå eleven.se med cykelbud från företaget Ryska Posten Event levererar en box med skönhetsprodukter direkt till platsen där personen befinner sig.

Ett test av en ny leveransmetod

Nu har den första av helgerna passerat och intresset för servicen har visat sig vara stort.

- Vi har från helgen nära 900 Instagram-inlägg som har taggats med #makeupmessenger, från personer med publika konton. Vi kan bara se inlägg så länge de kommer från publika konton vilket tyvärr gör att det är säkert några som har publicerat men som vi inte kunnat se. Men i äkta julanda så försöker vi leverera till så många som möjligt. Tomten har sina renar och vi har våra cykelbud från Ryska Posten, säger Michael Gegerfelt, VD på eleven.se.

I en intervju på Ehandel.se nyligen berättade Michael Gegerfeldt och hans kollega Fredrik Junefelt att eleven.se bland annat planerade ett omnikanalskoncept som skulle bli något utöver det vanliga.

Och kanske är det här ett första steg i företagets nya riktning. Enligt Michael Gegerfelt är kampanjen ett sätt för eleven.se att undersöka levereranser med cykelbud. Och hittills verkar det ha gått bra. I ett mail till Ehandel.se skriver han att det är en modell som kan ha en framtid hos eleven.se även efter kampanjens slut.

- Ja, absolut. Detta var ett sätt för oss att testa att leveransmetoden fungerar bra. Cykelbud är ett mycket snabbt och bra sätt att få iväg produkter till våra kunder, så jag skulle tro att det är något som vi kommer använda oss av mycket mer framöver.

"Lätt testa nyheter på sociala medier"

Ambitionen var från början att alla som publicerade en bild på Instagram skulle få en box, men med anledning av det stora intresset har eleven.se fått nöja sig med att hinna med så många som möjligt.

- Ibland blir det så att vi måste prioritera vissa sträckor av logistiska skäl, men vi lär oss för varje dag och försöker optimera under tiden. Sen levererar vi enbart inom tullarna i Stockholm och vi hade personer i till exempel Göteborg som önskade få en låda levererad till sig, vilket blev en lite lång sträcka för buden att cykla, förklarar Michael Gegerfelt.

Varför är det här ett bra sätt att marknadsföra sig på?

- Vi på eleven älskar sociala medier. Det händer mycket inom det området och för att vi som företag ska kunna vara i framkant så måste vi testa saker hela tiden. På sociala medier är det lätt att testa nyheter som vi vill komma igång med. Man får snabb respons och även i många fall snabb feedback.

Elevens kampanj fortsätter till helgen som kommer.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se