ANNONS

Elevens VD om Klarna i butik: "Samma flöde som online"

Elevens VD om Klarna i butik: "Samma flöde som online"
Michael Gegerfeldt, VD eleven.se

Michael Gegerfeldt, VD på skönhetsbutiken eleven.se, om att införa Klarna Checkout som betalningsmetod i företagets fysiska butiker.

ANNONS

I går kunde vi berätta att skönhetsbutiken eleven.se blir först i Sverige med att införa Klarna Checkout som betalmetod i företagets fysiska affärer, som snart är tre till antalet. I dag berättar företagets VD Michael Gegerfeldt för Ehandel.se hur det nya systemet är tänkt att fungera.

Betallänk via SMS

I stort går det till som så att kunden tar med sin vara till butikens kassa, uppger sitt mobilnummer och får sedan en länk via sms. När kunden öppnar länken kan han eller hon välja betalsätt och sen få sin order godkänd.

- Hela flödet blir precis samma som online. Kassan skickar ordern till mobilen och sen slutför kunden köpet själv. Så man behöver inte ha med sig plånboken för att handla, förklarar Michael Gegerfeldt.

Klarna tillgängligt i alla tre butiker

Införandet av Klarna i elevens fysiska butiker är ett sätt att minska användningen av kontanter, även om kontant- och kortbetalning också kommer att erbjudas som betalmetoder. Den 27 maj är det lanseringsdags för elevens butik i Stockholm och Klarnas betalmodell blir då tillgänglig där, samt i företagets butiker i Örebro och Uppsala.

- Klarna har varit i startgroparna med det här en tid nu så när vi hörde att det var på gång flyttade vi faktiskt lanseringen av Stockholmsbutiken. Vi vill ju väldigt gärna vara med och testa det här.

Kunder som inte upplevs som kreditvärdiga kommer automatiskt att hamna i ett alternativt Klarna-flöde, där de får möjlighet att betala med till exempel Klarna Direkt.

- Så det är precis samma kontroll som med e-handeln.

VIP-kunder kan få handla utan hjälp

I elevens digitala strategi ingår också att få på plats digitala prisskyltar som ska se till att varorna har samma priser online och offline, något som kommer att införas i början av juni.

- Många pratar om en helt digital butiksupplevelse men sen slutar det med att man har ipads i butikerna. Vi vill väldigt gärna göra bra omnikanal och lägger mycket energi på digitala lösningar.

Men kunden kan inte handla direkt i sin mobil utan man måste ta med varan till kassan?

- Nej, däremot skulle jag gärna få till en sådan lösning. Det hade kanske kunnat vara något för VIP-kunder. Att överlåta hela kontrollen till kunderna är ett ganska stort steg. Men kanske att vi får det på plats under 2017.

Hemleverans från butikerna

Michael Gegerfeldt ser 2016 som ett integrationsår då alla funktioner i de tre butikerna i Uppsala, Örebro och Stockholm ska komma på plats ordentligt. Nästa år är det dock inte omöjligt att en ytterligare expansion är att vänta. Elevens VD tar upp Göteborg och Malmö som intressanta städer, och företaget vill helst öppna butiker vid gatulägen för att lättare kunna möjliggöra leveranser till butikerna samt från butikerna hem till kunderna.

- Vår ståndpunkt har hela tiden varit att vi inte behöver ha femtio eller hundra butiker. Hellre då tio butiker på riktigt bra lägen. Det viktiga är att de har en vettig koppling till online, säger Michael Gegerfeldt.

Varför ska ni leverera hem till kunderna? Är det inte mer ekonomiskt om kunderna kommer till era butiker när ni nu har öppnat dem?

- Det handlar om att ge kunden valmöjligheter. Jag kan till exempel tänka mig att många kommer att använda butiken i Stockholm som utlämningsställe för den ligger på ett så bra läge. Men sen finns det andra kunder som hellre vill få varan hemlevererad för att de inte har tid att gå till butiken, säger Michael Gegerfeldt, och fortsätter:

- Alla sätt kanske inte går att räkna hem direkt, men det är ändå viktigt att vara med och testa och utvärdera. Det är så man hittar saker man kan spinna vidare på sen. Så det här är ett sätt för oss att lära oss nya saker också.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap