Ehandel.se är just nu på plats i Berlin på Zalandos inbjudan. E-handelsjätten öppnade upp sitt nya huvudkontor för pressen i Europa, för att berätta om sina mål och de senaste nyheterna.
Under året som vi nyligen lämnat ökade Zalando sin omsättning med 20 procent och den landade på cirka 57 miljarder svenska kronor.
LÄS ÄVEN: Starkt Q4 tog Zalando till 57 miljarder kronor för helåret
- Vi jobbar konsekvent mot våra mål och strategier, och vi förutspår att vi kommer att kunna trippla vår business i Europa under de kommande fem till sex åren, säger Rubin Ritter, en av företagets tre vd:ar.
Rubin Ritter berättar om företagets strategi
Fram tills nu har de tre vd:arna och grundarna Rubin Ritter, David Schneider och Robert Gentz utgjort sin egen ledningsgrupp, men i april 2019 släpper de in två nya personer i ledningen. Jim Freeman, som specialiserar sig i produktutveckling och teknologi, blir CTO och David Schröder, som är duktig på finans och operativt ledningsarbete, träder in i rollen som CFO.
Ett Netflix för mode
Zalando presenterade samtidigt sina huvudmål, som företaget just nu jobbar mot. Det första och mest centrala är att bli en så kallad "starting point" för mode i Europa, inom de närmsta fem åren.
- Vårt mål är att bli en starting point. Vi ska vara den första platsen man går till när man söker efter mode. Så som Netflix finns för filmer och serier och Spotify för musik, säger David Schneider.
Redan nu sägs Zalando vara den mest besökta modeappen i Europa. På andra plats kommer Inditex och därefter följer H&M, Asos och Adidas.
- Vi strävar efter att bli den första platsen man vänder sig till när man söker efter något inom mode och skönhet. Vi vill att uppfattningen ska vara att "om det inte finns på Zalando så existerar det inte", säger Robert Gentz.
25 procent av modehandeln
Zalando ser stora utvecklingsmöjligheter under det kommande decenniet. Av den totala modehandeln i Europa står e-modejätten för ungefär 5 procent idag, men inom de närmaste fem till tio åren siktar aktören på att stå för 25 procent. Zalando berättar samtidigt att de fram till 2023/2024 ska omsätta 20 miljarder euro.
Zalando har byggt ett nytt pampigt kontor i Berlin
Auditorium med futuristisk belysning
LÄS ÄVEN: Zalando bygger nytt kontor på 100 000 kvadratmeter
Det andra målet som företaget jobbar mot är övergången till hundraprocentig plattformsverksamhet för alla varumärken. Programmet hjälper varumärken att lyckas online och att nå fler europeiska kunder. Därför kommer både små och stora e-handlare att kunna nå utanför sitt lands gränser genom Zalando.
Även marknadsföring och logistik
Hittills har mer än 250 företag integrerats med Zalando Partner-programmet. Målet är att denna andel ska öka avsevärt till år 2024.
- För tio år sedan behövde vi övertala varumärken om att nätet är den kommande marknaden för dem. Idag vet alla modeaktörer att e-handel är nödvändigt och de har olika strategier för det. Men det krävs en del kapital och erfarenhet för att lyckas, och det är där vi kommer in i bilden. Vi har olika koncept som företag kan nyttja. Förutom originalplattformen Zalando erbjuder vi även Zalando Lounge, ZMS (Zalando Marketing Service) och ZFS (Zalando Fullfilment Service). Allt för att matcha företagens olika behov. Tack vare oss kan de fokusera på vad de kan bäst och lämna över resten till oss. På så vis skapar vi en “win-win-win” situation, säger Robert Gentz.
Förutom att hjälpa modeföretag att nå ut till fler kunder jobbar Zalando även för att skapa den bästa möjliga kundupplevelsen på sin sajt och i sin app. Zalandos medlemskapsprogram, Zalando Plus, är redan internationellt och kommer att rullas ut i Italien och Schweiz under 2019.
Detta var några av de saker som Zalando berättade om under dagens pressträff. Vi kommer att följa upp med fler nyheter och en djupintervju med Zalandos Nordenchef. Håll utkik på Ehandel.se!