Nyligen skrev vi om att leksaksjätten Toys “R” Us amerikanska företagsdel, har ansökt om rekonstruktion. Situationen uppgavs då vara en kombination av alltför stora skulder inom företaget, samt den kraftigt ökade konkurrensen från Amazon och andra nätjättar.
Nu berättar dock Toys “R” Us i ett pressmeddelande att deras strategi för att klara sig ur krisen kommer att bli att själva fördjupa sin e-handelsverksamhet.
Öppnar marknadsplats i USA och Kanada
Detta kommer att ske genom att de ska öppna en nätbaserad marknadsplats via plattformen Mirakl, som sägs vara en ledande global marknadsplatslösning. Plattformen ska nu stödja Toys “R” Us i att skapa en ny nätmarknadsplats i USA och Canada.
Plattformen väntas lanseras under 2018 och kommer möjliggöra för leksakskoncernen att öka sitt produkturval och att minska vägen för nya produkter ut på marknaden.
- Eftersom vi är den ledande leksaks- och babyproduktsförsäljaren, så förväntar sig kunderna att vi ska ha det senaste och största sortimentet av produkter tillgängligt. Marknadsplatsens modell erbjuder möjligheten att åstadkomma just det, säger Lance Willis, global teknikchef för Toys “R” Us i ett pressmeddelande.
Genom den nya marknadsplatsen kommer leksaksjätten också att kunna få inflytande från tredje-parts-produkter och säljare. Som vi tidigare berättat så berörs Toys "R" Us svenska del inte av rekonstruktionen.
LÄS ÄVEN: 10 år senare: Toys "R" Us miljonsatsar på e-handeln