Consignor ska sedan det grundades för 19 år sedan ha vuxit till att i dag vara ett av världens mest använda Delivery Management-system.
Men med framgångarna har ett något oväntat problem dykt upp. Produkten har nämligen blivit betydligt mer känd än företaget som lanserat den. Nu byter EDI-Soft namn till just Consignor efter att det gamla namnet skapat förvirring hos kunderna.
- Ett enhetligt varumärke ger oss en starkare identitet och gör oss redo för ytterligare expansion. På det här sättet blir vi kända under ett övergripande namn på nya marknader. Det passar även bra in i våra planer på att växa geografiskt, säger Peter Tang Thomsen, VD på Consignor.
"Alla känner produkten - ingen känner oss"
Enligt Peter Tang Thomsen var EDI-Soft ett originellt val av namn som passade perfekt in i de trender som rådde 1997. I dag är det däremot ett mindre minnesvärt namn eftersom EDI är en vanligt förekommande term inom industrin.
- På grund av programmets enorma popularitet står EDI-Soft nu i skuggan av sitt kända barn, Consignor. Detta skapar förvirring bland våra kunder. Alla känner produkten, men ingen känner oss. Vi rättar nu till det genom att ge företaget samma namn som produkten. När företaget och produkten delar samma namn blir vi enklare att hitta för framtida kunder som vill ha en lösning som förbättrar kundtjänst, lagereffektivitet och fakturakontroll i samband med deras sändningar.
Consignor används enligt företaget själv av 10 000 kunder världen över för att bland annat effektivisera transportprocesser och spara fraktkostnader.