Har stora elektronikjättar som Philips, Pioneer, Asus och Denon & Marantz försökt begränsa nätbutikers möjlighet att sätta sina egna priser på deras produkter? Den frågan utreds nu av EU-kommissionen.
Automatisk prissättning kan förvärra saken
Effekten av de misstänkta prisrestriktionerna kan enligt EU-kommissionen dessutom förvärras av att e-handlare använder prissättningsmjukvaror som automatiskt anpassar priserna till de ledande konkurrenterna.
Fler branscher granskas
Men det är inte bara hemelektronikbranschen som utreds. Liknande misstankar finns mot hotellsektorn och datorspelsbranschen, där man vill komma åt geoblockeringarna, samt mot hotellbranschen där kommissionen misstänker olika prissättning beroende på kundens bostadsort.
- Näthandel ska ge konsumenterna ett större utbud av varor och tjänster, liksom möjligheten att göra inköp över gränserna. De tre undersökningarna fokuserar på beteenden där vi misstänker att företag försöker förneka konsumenterna dessa fördelar, sade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett uttalande.
Undersökningarna sker med hänvisning till att kommissionen anser att det hämmar marknaden på ett osunt och olagligt sätt och alla tre har tillkommit på kommissionens eget initiativ.