E-handeln växer kraftigt på flera håll runt om i Europa, men mellan EU-länderna är den fortfarande måttlig. Det anser EU-kommissionen som nu hoppas kunna undanröja hinder och skapa bättre förutsättningar för den digitala handeln.
Redan i mars flaggade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager att man ville inleda en årslång och omfattande granskning av e-handeln inom EU. Nu är det dags och EU-kommissionen har idag antagit EU:s digitala strategi för e-handeln.
– För att den svenska e-handelsexporten ska kunna nå sin fulla potential behövs en övergripande strategi för EU:s digitala inre marknad. Svensk Handel välkomnar därför att EU-kommissionen tar ett helhetsgrepp för att främja den digitala handeln i EU och att undanröja hinder för e-handeln. Det är också bra att EU-kommissionen aviserar att man kommer att ta itu med de höga kostnaderna för gränsöverskridande paketleveranser för e-handelsexporten samt att man avser att förenkla konsumenträtten för e-handlare, säger Svensk Handels vd, Karin Johansson.
Granska nätjättars inflytande
Granskningen kommer att fokusera på kontraktsenliga hinder för varor och digitala tjänster, och ska göra det möjligt för kommissionen att upprätthålla konkurrenslagstiftningen.
– EU:s medborgare stöter på allt för många hinder när de vill få tillgång till varor och tjänster i andra länder via nätet. Vissa av dessa hinder beror på företagen själva och mitt mål med utredningen är att fastställa hur utbrett detta är, och vilka effekter de har på konkurrensen och konsumenterna. Om de är konkurrensbegränsande kommer vi inte att tveka att vidta tvångsåtgärder i enlighet med EU:s antitrustregler, säger EU:s konkurrenskommissionär, Margrethe Vestager.
Som en del av utredningen kommer EU-kommissionen därför även att granska nätjättar, som Amazon, Facebook och Google, och deras inflytande över e-handeln. Samt kolla närmare på om man ska reglera dem hårdare. Här kommer man att fokusera på insyn i sökresultat, prissättning, hur online-plattformar använder uppgifter de får tag i, sina relationer med andra företag och hur de främjar sina egna tjänster till nackdel för konkurrenterna.