Alla hjÀrtans dag Àr, förutom en chans att vara romantisk med sin nÀsta, Àven en högtid då många e-handlare passar på att kampanja lite extra. Några e-handlare har lanserat Alla hjÀrtans dag-kampanjer som Àr utöver det vanliga.
Rea på Pokémon
På Webhallen uppmÀrksammar man högtiden genom en kampanj dÀr man rear ut lekfulla produkter, såsom ett Pokémon Snorlax-spel.
- Vi har alltid haft en Alla hjÀrtans dag-kampanj på vår sida så långt jag kan minnas. En kombination av lustiga och en del praktiska saker, lite slumpmÀssigt sådÀr, skriver Anton Nilsson på Webhallen till Ehandel.se.
Urb-it spelar spel med pensionÀrernaÂ
Hos leveransföretaget urb-it vill man uppmana till att ge lite annorlunda gåvor, och inte bara till sin kÀresta.
Genom en specialdesignad presentgenerator kan man pÃ¥ Alla hjÀrtans dag exempelvis bestÀlla tjÀnsten att en âurbareâ Ã¥ker ut till en Àldre slÀkting i StockholmsomrÃ¥det och spelar spel med denne.
- Det Àr sÃ¥ vanligt att man uppmÀrksammar sin kÀraste pÃ¥ Alla hjÀrtans dag, vi hoppas att fler vill lyfta alla som betyder nÃ¥got under dagen, sÀger Celine Fierro pÃ¥ Urb-it. Â
Bad-kampanj vÀckte ilska
På Lush, dÀr man bland annat sÀljer något så udda som veganska badprodukter, ville man uppmÀrksamma att alla sorters kÀrlek behövs. Inför den stora dagen lanserade man dÀrför en kampanj dÀr samkönade par badar och anvÀnder företagets produkter. Reaktionerna lÀt inte vÀnta på sig - folk var fly förbannade. Dock inte på det man kanske hade kunnat tro.
- Jag blir förbannad, så stora badkar finns inte, ska exempelvis en person ha skrivit på Facebook, enligt gaytidningen QX, som också uppmÀrksammat kampanjen.
Och Lush hoppas att kampanjen på sikt kan bidra till samhÀllsförÀndringar.
- Förhoppningsvis Àr detta snart den nya normen och ingenting som nÃ¥gon reagerar pÃ¥, varken positivt eller negativt â utan bara en del av vilka mÀnniskor som lyfts fram i offentligheten. Tills den dagen kommer vi fortsÀtta kampanja och sprida vÃ¥rt budskap sÃ¥ ofta vi kan, i frÃ¥gor om mÀnskliga rÀttigheter, djurrÀtt och miljö, skriver företagets presskontakt Nadine Bergquist i ett mejl till Ehandel.se.
Kampanjar för singlar
PÃ¥ Nelly tröttnade man pÃ¥ att Alla hjÀrtans dag Àr sÃ¥ betonat pÃ¥ tvÃ¥samhet - och lanserade en kampanj för singeltjejer med det offensiva namnet âFuck Valentineâ.
- Strunta i de traditionella reglerna och gör precis det du vill med den du vill på Alla hjÀrtans dag. Samla ditt Girl Gang och sprid kÀrlek, skriver Nelly på hemsidan.
Reklamfilm förbjöds av Facebook
På Interflora fick man uppleva något så mÀrkligt som att deras Alla hjÀrtans dag-film förbjöds av Facebook. Filmen visade en naken insmord man som gått hem till sin flickvÀn för att överraska henne med gitarrsång.
IstÀllet dyker dock hennes förÀldrar upp i dörren - och dÀr stÃ¥r den glÀnsande mannen med endast sin gitarr som skydd. Kampanjen döptes till âskicka en blomma istÀlletâ, och det budskapet var alltsÃ¥ uppenbarligen för mycket för Facebook.
Ica-Jerry kom med chips
Ãven Ica har gjort en reklamfilm för att uppmÀrksamma högtiden. I den kan man se hur medarbetaren Paul sliter hela dagen med att serva alla lyckliga par som kommer in och handlar tillsammans. NÀr dagen Àr slut stÃ¥r han ensam kvar, med en tÃ¥r i ögat. DÃ¥ dyker dock glÀdjespridaren Jerry upp med chips och Cola.
Rabatt på lÀppinjektioner
Bland andra spexiga kampanjer bland landets e-handlare kan nÀmnas Estellemedical, dÀr man kan få 500 kronor i rabatt på alla lÀppinjektioner, nÀtvinhandlaren The Wine Company som listar vinkunskap att skryta med på en romantisk dejt och Apoteket Kronan, dÀr man tar tillfÀllet i akt att uppmÀrksamma hjÀrtat ur ett hÀlsoperspektiv och erbjuder alla besökare en gratis blodtrycksmÀtning.