Självklart har e-handlare humor. Vissa menar nog till och med att det är nödvändigt med en rejäl portion. Många ville därför ta chansen att skoja till det lite den 1 april.
LÄS ÄVEN: April april - svensk e-handel skojar till det
Gents blir Hents
En av dem som tog tillfället i akt var Gents, som påstod att de passade på att byta namn till Hents. Syftet sades vara att utöka målgruppen och ligga rätt i tiden. Något som dessutom är ett måste nu när GDPR står för dörren, menade e-handlaren.
- Vi breddar målgruppen och blir samtidigt mer könsneutrala. Det känns verkligen 2018, konstaterade företagets vd, som dagen till ära fått namnet Henny Rydström (istället för Jenny).
För den som undrar vad som därmed händer med Gents Magazine så meddelade företaget att detta hädanefter kommer att heta Hents Extra.
Från Göteborg till Grums
En annan e-handlare som också passade på att genomföra ett namnbyte under söndagen var Swedish Match. Men där gällde namnbytet inte själva företaget, utan en av företagets mest populära produkter. Istället för Göteborgs Rapé, kommer kunderna i fortsättningen att kunna köpa på sig en dosa av Grums Rapé, utlovade företaget.
Tilltaget förklarades med att Swedish Match, som grundades 1919, närmar sig sitt 100-årsjubileum och inför det stora firandet ska ha insett att tiderna förändrats. I en intern omröstning på företaget ska det ha framkommit att storstadsfokuset i samhället är ett problem. En ny produkt blir därför nu snussorten Grums Rapé Skogsstjärna.
- Vi ville hitta ett namn som är lätt att minnas och som vi tror faller konsumenterna på läppen, och för att inte krångla till det i onödan tänkte vi att det skulle börja på G. Jag förstår att det kan komma besvikna reaktioner från Göteborgsregionen nu, men man ska komma ihåg att vi väljer att låta vårt andra göteborgska snusvarumärke, Göteborgs Prima Fint, bli kvar under Göteborgsflaggan, säger Rutger Jönåker, som påstås vara varumärkesansvarig för Grums Rapé i ett pressmeddelande.
Tankestyrd röstassistent till Europa
En som utnyttjat den tekniska utvecklingen är förstås M.nu, som säljer hemautomationsprodukter. Den 1 april meddelade företaget stolt att de nu blir först i Europa med att sälja Amazons nya smarta högtalare - Echo Dot BrainWave, som styrs av ett så kallat BrainWave head band. Tanken är att den som har bandet på sig, endast genom att tänka vissa saker, också ska kunna få högtalaren att göra dem. Inte helt oväntat kan det gälla sådant som hemautomationsprodukter vanligen gör.
- Det passar ju perfekt när man vaknar mitt i natten och blir osäker på om man har låst garaget. Man slipper väcka familjen när man hojtar från sängen till garageporten att låsa sig, det räcker att man tänker tanken, säger Erik Freiholtz, grundare och vd på M.nu.
Får lönen i ny kryptovaluta
Kryptovalutor är som bekant också på modet och en e-handlare som uppmärksammade det var Webhallen, som under söndagen gick ut med att de skulle lansera den egna kryptovalutan Fraudium (FU). Den påstods bygga på en Bitconnect-lösning, som drevs av mobiltelefonen och inspirerades av ledorden freedom och unobtanium. Det skämtsamma namnet till trots tycks de själva ha tagit saken på stort allvar.
- Webhallen går all in på Fraudium. Själv har jag bett om att få min lön utbetalad i FU-tokens. The sky is the limit, säger Webhallens marknadschef Anton Nilsson.
Detta eftersom även säkerhet är något som Webhallen uppger att de tar på stort allvar,
- Att läsa om digitala stölder av kryptovalutor har blivit vardagsmat. Dagligen mailas dina tokens över till vår kundtjänstavdelning som lagrar dessa offline på Björnstigen 85, plan 5, serverrum 2. Investerare kan sitta lugnt i båten, viktig data går inte att hacka, förkunnar företaget.
Dum klocka ska hindra stress
En som däremot inte var så sugen på att anamma teknikens tidevarv var klockmärket Triwa. De menar att alltför många i dagens samhälle stressar sig igenom tillvaron samt att alla moderna smarta produkter - och i synnerhet då smarta klockor - bidrar till detta. Därför lanserade de i söndags istället en dum klocka, som också namngavs DUMB. Den klockan är så dum att den inte ens kunde visa tiden, då den saknar visare. Istället för att passa tider uppmanar Triwa kunderna att “njuta av nuet”.
LÄS ÄVEN: De får 2 miljoner - ska koppla betallösning till sina klockor
25 klossar kan ge förskoleplats
Även företaget Bygg-Ole, som vi tidigare kunnat berätta tog steget ut på nätet efter 72 år i branschen, ville vara med och skoja.
LÄS ÄVEN: Bygg-Ole tar steget ut på nätet efter 72 år
För deras del blev det genom att släppa nyheten att de nu ger sig in i en helt ny bransch - nämligen barnomsorgen. Detta genom att starta en helt ny förskola - förstås med byggtema. För att ett barn ska kunna komma ifråga för en plats på förskolan behöver de dock uppnå 1,5 av 2,0 maxpoäng på Förskoleprovet. Dessutom behöver barnet kunna bygga ett klosstorn med 25 bitar, ha en vokabulär som omfattar minst tio byggtermer och kunna följa en enklare variant av en legoritning.
Klarna ska bli störst på Vintergatan
Även flera leverantörer ville vara med på tåget och mest innovativ var kanske Klarna, som passade på att kolonisera planeten Mars. Nåja, kanske inte riktigt ännu, men planen inför året då det hela ska inledas, år 2024, tycks i alla fall vara klar. Tanken påstås vara att Klarna ska verka inom ramen för ett sitt nyetablerade rymdprogram, Space.K och målet sägs vara att “bli den första universella betalmetoden som sträcker sig över hela galaxen Vintergatan”.
Tanken är att man inom ramen för programmet nu ska bygga en obemannad rymdfärja som ska kunna användas för att skicka produkter till Mars. Den första produkten som uppges vara tänkt att skickas på det sättet är en vitaminberikad smoothie, som ska vara speciellt utvecklad för astronauter.
Miljözoner ger hästleveranser
Ett annat företag som också passat på att titta in i framtiden, var Best transport. I den framtiden ingår enligt leveransföretaget de förmodade miljözonerna, som sägs vara på väg att införas i Stockholm år 2020. För att kunna fortsätta att leverera i huvudstaden meddelar Best nu att de tar till ett nytt leverans fordon - Best Häst. Detta uppges ske i samarbete med Sveriges Ryttarförbund, som dessutom nu uppges lansera en budryttarutbildning för att säkerställa kompetensförsörjningen på området. Några av delkurserna sägs utbilda deltagarna i häst-etikett, hästrätt och budgalopp. Speciella vagnar sägs nu också vara på gång att tas fram för att hästtransporterna ska kunna bli verklighet i framtiden.
- Det finns idag inga nationella riktlinjer för hur mycket en häst får bära. Men vår carry-on-horse-lösning kommer framförallt ta bud och leveranser med mindre och lättare försändelser. Tyngre paket kommer att köras med orangea Best Hästvagnar, säger Niklas Knight, vd för Best Transport.
Pyjamasexpressen levererar när du sover
Sist ut för i år, men garanterat inte minst rolig, är Bring, som beslutade sig för att ta leveranserna till en ny nivå. Om man kan få leveransen innanför dörren när man inte är hemma, varför inte då även när man ligger och sover? Den möjligheten borde såklart också finnas, tyckte Bring, som själva gjorde slag i saken och lanserade Pyjamasexpressen. Patrullen sägs jobba efter mottot “leverans rakt in i ditt sovrum - när du sover” och gör förstås skäl för namnet. Lösningen på låsproblemet är den här gången att kunden helt enkelt lämnar sovrumsfönstret öppet under natten, vilket Bring inte tror kommer att innebära några problem.
- Nej, det kommer inte att vara ett problem, i de undersökningar som vi har gjort i samband pilottesterna, så är det 9 av 10 som sover med öppet fönster. Mottagaren är vårt största fokus, vaken som sovandes, säger Adam Leth på Bring.
Till och med den som bor några trappor upp ska enligt leveransföretaget kunna ta del av erbjudandet.
- Absolut, vi exkluderar ingen. Våra chaufförer har alltid en hopfällbar stege på 12,5 meter med sig i bilen, berättar Adam Leth.
Inte ens den som är lättväckt ska behöva oroa sig över några problem i samband med att Pyjamasexpressen anländer, menar Bring. För transport till adressen används nämligen en tystgående elbil och chaufförerna är försedda med mjuka tofflor. Inför rekryteringen av chaufförer användes decibel-tester för att vaska fram de tystaste och för säkerhets skull vär alla en sömnmonitor med sig. Därmed ska hela 95 procent av nattleveranserna kunna ske obemärkt och ljudlöst, utlovar Bring i ett pressmeddelande.