Det är dagen med stort D för många e-handlare. Många säljer mer idag än någon annan enskild dag under hela året. Men alla vill inte delta i Black Friday.
- Som ett svar på ”Black Friday” startar Minimera.se kampanjen ”Green Friday” på sin modebutik online för second hand-kläder. Kampanjen pågår från fredag 25 november till söndag 27 november och är ett sätt att uppmärksamma hotet mot jordens naturresurser som modeindustrin kraftigt bidrar till. När butiker världen över genom markant sänkta priser uppmuntrar till ökad shopping, höjer i stället Minimera sina priser med 10 %. Överskottet går raka vägen till WWF, Världsnaturfonden Sverige – och deras viktiga arbete för bevarandet av vår miljö.
Så beskriver e-handlarna på Minimera.se bakom det miljövänliga alternativet Green Friday själva sin kampanj på Facebook.
"Äntligen någon som gör motstånd"
Facebookinlägget har i skrivande stund setts av över 50 000 personer, gillats av nästan 900 och delats över 200 gånger. Under inlägget uttrycker kunderna sin uppskattning för initiativet.
“Äntligen nån som gör motstånd”, “Vilket fantastiskt initiativ” och “Riktigt bra och föredömligt och kaxigt”, löd några av de positiva hejaropen.
"Ville göra något"
Minimeras affärsidé är att de köper upp folks begagnade kläder och säljer dem vidare på nätet. Trots att företaget bildades så sent som i maj och fortfarande är ett litet e-handelsföretag, så växer de ständigt. Och nu har de som första e-handlare alltså lanserat ett miljövänligt alternativ till den kommersiella shoppingfest som nu pågår - Green Friday.
- Vi satt och diskuterade det här för några veckor sedan och kände att vi ville göra något. Jag har jobbat med hållbart mode i en massa år och har aldrig gillat det här fenomenet. Och som secondhandbutik vill vi ju verka för att man shoppar mindre, inte mer, berättar Ann-Sofie Bergort till Ehandel.se.
Och idén att höja priserna istället för att sänka dem började ta form.
- Så kom vi då på vad det är man gör - man sänker massa priser för att sälja mer. Och då tänkte vi att vi gör tvärt om! fortsätter Ann-Sofie Bergort.
Fler e-handlare hakar på
Och nu sprider sig initativet även bland andra e-handlare. Även på Byggnadsvårdsboden har man anammat Green Friday och höjt sina priser till förmån för WWF. Även på byggnadsvardsboden.se säljs begagnade produkter, fast inom bygg.
- Köphysterin känns inte riktigt hållbar, det är lätt att ryckas med och handeln hittar på nya saker hela tiden. Syftet för oss är inte att sälja mer, det är mer att få folk att tänka efter lite grann och att man verkligen belastar miljön när man köper, säger Lotta Arenö, Kommunikatör & webbdesigner på Byggnadsvardsboden.se
På Minimera.se är man glada att fler tar efter idén.
- Vi är otroligt ödmjuka inför att så många gillar det vi gör och att fler kanske börjar tänka till. Någonstans handlar det om att bara göra ett avtryck, säger Ann-Sofie Bergort.
Care of Carl bojkottar också
Ehandel.se noterar att även e-handeln Care of Carl bojkottar Black Friday, med motivet att köpfesten inte sponsrar långsiktigt shoppande. Detta har dock inte uppskattats av alla - en del kunder var rejält sura i sina kommentarer på Facebook.
- Vi står för långsiktighet och kvalitet och våra kunder är det viktigaste vi har. Vi har fått såväl positiv som negativ respons. Vår avsikt var aldrig att någon skulle ta illa vid sig och då ber vi om ursäkt. Vår filosofi är alltid att lyssna och lära oss av våra kunders åsikter, skriver grundaren Henning Källqvist i ett mejl till Ehandel.se.
Huruvida även Care of Carl skulle kunna tänka sig att köra Green Friday istället för Black Friday, är dock ännu oklart.