Förra året nådde Youtube en viktig milstolpe, enligt företaget själv. Videosajten, som ägs av Google och används av över en miljard människor, passerade under 2016 en miljard visade timmar - om dagen. Jupp, du läste det rätt. Varje dag tittar sajtens besökare på över 1 miljard timmar videofilm, varav en stor del är skapat av YouTube-användarna själva. Det ska här nämnas att Youtube inte bara mäter påbörjade visningar utan försöker sitt bästa att få folk att titta länge.
Världens näst största sajt
Vi behöver förmodligen inte dra upp mer statistik än så. Det är dock värt att nämna att Youtube just nu är världens andra mest besökta sida på nätet, enligt Alexa. Där Google är etta och Facebook fått maka på sig till plats tre. Kanske är det därför som Facebook den senaste tiden allt mer satsat på videofilmer.
E-handlares relation till Youtube kan te sig på lite olika vis. För det första kan man annonsera där via reklamfilmer, vilket flera e-handlare har gjort istället för att exempelvis satsa på traditionell tv-reklam. Många e-handlare lägger även upp sina produktvideos på sajten för att kunna visa upp dessa för sina kunder. Här delar sig dock användandet i två läger.
Två användningsområden
Många e-handlare lägger nämligen bara upp sina produktfilmer där utan någon mer tanke än så. Man använder helt enkelt Youtube endast som en plattform för att lagra och visa upp sina filmer. Det ska tilläggas att vi på Ehandel.se ligger i denna kategori.
Vad man då missar är det faktum att Youtube är så mycket mer än en videolagringsplattform. Det är också ett socialt nätverk, vilket vi även tidigare klassificerat det som. Ett socialt nätverk med miljoner användare som inte bara tittar på videor utan även interagerar med dem. De gillar videoklipp, de prenumererar på Youtube-kanaler och olika kreatörer, och delar en gemenskap med varandra. En svensk vid namn Felix Kjellberg har för närvarande 54 miljoner prenumeranter och är världens största “youtuber”. En följarskara som förstås ger honom en enorm makt och stort inflytande.
Tusentals använder Youtube
Det finns ingen e-handlare som har 54 miljoner prenumeranter men det finns de nätbutiker som inte bara lägger upp videor på Youtube utan även försöker skapa sig ett namn i det sociala nätverket. Vi tog hjälp av Ehandelsindex för att leta upp e-handlare som inte bara använder Youtube, vilket i skrivande stund är nära 2 600 stycken, utan som faktiskt har samlat på sig tusentals prenumeranter.
Vi kontaktade en bunte e-handlare, stora som små, som visade sig ha en närvaro på Youtube och vi har fått svar av Skincity, Partykungen, CoolStuff och Komplett. Vi började med att fråga vilket Youtube-läger de befinner sig i.
Jobbar ni aktivt med YouTube som ett socialt nätverk? Alltså, försöker ni interagera med plattformen som sådan och samla interaktioner och prenumeranter? Eller är det endast ett ställe att lägga ut era videor?
- Vi har tidigare gjort ett par halvhjärtade försök att få igång vår youtube-kanal. Både sett till innehåll och interaktion. Resultatet har inte varit vad vi har hoppats på och därmed har vi lagt mindre energi på det. Vi planerar dock att göra en nysatsning under våren för att Youtube fortfarande är en kanal vi både tror och hoppas ska fungera för oss, säger Pelle Bergkvist, grafiker och Youtube-ansvarig på CoolStuff.
- Förra året arbetade vi aktivt med att skapa content för Youtube men jobbet är väldigt tidskrävande jämfört med det dagliga jobbet i våra andra kanaler. Det är lång livslängd på det content man skapar men det kräver mycket kunskap och personal för att göra jobbet med tillräckligt bra kvalité. Vi använder även youtube för att lägga upp våra produktvideos, dock ligger de dolda för allmänheten och syns bara under produktsidorna i vår e-handel, säger Nicklas Persson, marknadschef på Partykungen.
"Mer aktiva på Facebook"
Det står alltså ganska snabbt klart att Youtube kräver en hel del tid och energi. Hanna Thisner, projektledare på Skincity, erkänner att de mest laddar upp till Youtube.
- Youtube för oss är i dagsläget främst en plattform där vi laddar upp våra filmer men vi är betydligt mer aktiva på Facebook, både när det gäller att interagera med kunder och lägga upp videomaterial och då använder vi oss av Facebooks egna videohanterare. Rörligt material är generellt något vi satsar mycket på så vi utesluter inte att utveckla vår Youtube-kanal mer framöver, säger Hanna Thisner, projektledare marknad.
Skincity har dock haft sin Youtube-kanal sedan 2011, vilket är relativt lång tid bland e-handlare.
- Kontot registrerades 2011 när Skincity grundades men det är först cirka ett år sedan som vi kontinuerligt började lägga ut filmer. Vi lägger ut nytt material varje eller varannan vecka - alltifrån hudvårdstips, informerar om nyheter och trender, behind the scenes-filmer från vårt kontor, och så vidare, säger Hanna Thisner.
"Söker just nu en Youtuber"
Komplett slår dock Skincity med ett år. Deras svenska kanal registrerades 2010, och den norska så tidigt som 2007. Youtube grundades 2005 och Google köpte upp sajten för 1,65 miljarder dollar året efter.
- Vår svenska kanal har funnits i många år och vi har jobbat aktivt med den länge. Vi har valt att centralisera produktionen av innehåll till Sandefjord och söker just nu en Youtuber till vår svenska kanal, säger Trude Nilsen, chef för Content Marketing på Komplett.
Skapar YouTube, som socialt nätverk, försäljning åt er? Och hur mäter ni det?
- På vår Youtube väljer vi att produkttesta våra produkter. Det ökar intresset för produkten. Det är självklart svårt att mäta resultatet, men med tracking och genom att kolla försäljningen dagligen kan man se trenden och förstå om det fungerar eller ej, säger Nicklas Persson, marknadschef på Partykungen.
"Väldigt lite försäljning"
På Skincity ser man dock Youtube främst som en varumärkesbyggande verksamhet även om det förstås driver trafik till sajten.
- För oss är Youtube primärt en kanal för att bygga varumärket snarare än en försäljningskanal men vi driver försäljning genom att använda oss av så kallade cards och annotationer i våra videos, samt länkar till alla produkter som nämns i videon i kommentarsfältet. Vi kan följa upp försäljningen och trafiken direkt i vårt analysverktyg.
CoolStuff är också inne på att videonätverket inte är någon enorm källa till avslut.
- Under tiden vi satsade mer på Youtube drev kanalen väldigt lite försäljning, konstaterar Pelle Bergkvist på CoolStuff.
"Skapa så relevant innehåll som möjligt"
Har ni något tips på hur man får prenumeranter och skapar interaktion?
- För att lyckas måste man en klart definierad målgrupp och en insikt om vad målgruppen vill ha. Börja med att fråga kunderna vad de kan tänkas vilja se och skapa sedan det kunden vill ha, säger Trude Nilsen på Komplett, och tillägger att det inte skadar med ett regelbundet publiceringsschema.
- För oss handlar det om att skapa så relevant innehåll som möjligt och svara på kunders kommentarer, säger Hanna Thisner.
Att publicera videor regelbundet och att skapa mycket innehåll är något som fler ser som ett vinnande recept.
- Hemligheten till att få fler prenumeranter ligger i att ha hög kvalité och skapa mycket content, säger Nicklas Persson på Partykungen.
När vi frågar e-handlarna vad de tycker om Youtube är dock svaret entydigt. Videosajten är här för att stanna. Den växer varje dag och det gäller att ha Youtube som en del av sin marknadsföring. Det största problemet verkar vara att det är ganska tidskrävande att “lyckas” och ska man även bygga en prenumerationsbas i det sociala nätverket så verkar det krävas ännu mer arbete.
"Fortfarande guldåldern"
- Skincare och Beauty är enormt populärt på Youtube - ett segment som kommer fortsätta att växa om jag får gissa. Vilken skincare-nörd vill inte se när en koreanska går igenom sin 15-stegs-hudvårdsrutin? säger Hanna Thisner från Skincity, med ett leende.
- YouTube har kommit för att stanna. Vi kan se i statistiken att sex av tio personer föredrar onlinevideo snarare än linjär TV. Den tid vi tillbringar på YouTube växer och YouTube är den näst största sökmotorn i världen; Vi tittar på Youtube som en stor möjlighet att komma i kontakt med våra kunder, säger Trude Nilsen från Komplett.
Partykungen, som är den mest framgångsrika Youtubern i denna artikeln med över 21 000 prenumeranter och 3,4 miljoner visningar sedan 2014, har följande att säga om framtiden för videosajten:
- Youtube är här för att stanna. Det kommer att bli gigantiskt och det är fortfarande en guldålder för att "farma" prenumeranter till sin kanal, säger Nicklas Persson.