Det var 2006 som kompisarna Henrik Svensson och Alexander Weinzetl lade grunden till sitt företag Dintårta, efter att en bekant till dem utvecklat teknik för att trycka bilder och logotyper på livsmedel. Företaget gjorde snabbt succé på hemmamarknaden Tyskland och har sedan dess expanderat till Österrike, Frankrike, Nederländerna och Belgien, även om tårtorna egentligen skickas till hela Europa.
I november 2015 slogs portarna upp till den svenska sajten Dintårta.se, och sedan dess finns alltså en butik särskilt inriktad till de svenska kunderna.
- Det rullar på. Sverige är ju en van e-handelsmarknad som faktiskt ligger lite längre fram än många andra länder. Så det är spännande, säger Henrik Svensson.
Inga gräddtårtor
Tårtorna produceras i Köln i företagets egen produktionsanläggning och skickas därifrån vidare ut i Europa. Företaget skickar med DHL:s klimatkompenserande alternativ GoGreen och kunden får sin tårta 2-4 dagar efter beställning, eller en dag efter beställning om han eller hon väljer expressleverans. Om man räknar in alla marknader skickar DinTårta ut flera hundra tårtor om dagen.
Henrik Svensson menar att den egna produktionen ger företaget bättre möjligheter att kontrollera kvaliteten jämfört med konkurrenter som levererar tårtor som har bakats av externa bagerier, vilket till exempel SkickaTårta.se gör.
- Hos oss vet du att du får en tårta som ser ut precis som på bilden. Det är extra viktigt när det handlar om en personlig gåva, att det blir exakt som man har tänkt sig. Vi arbetar mycket med produktutveckling och förpackning. Helhetsupplevelsen är jätteviktig.
Enligt Henrik Svensson håller tårtorna utan problem i flera dagar. Detta eftersom de bakats med smörkräm och så kallad spongecake, och saknar vatten och proteiner.
- Vi levererar inga klassiska gräddtårtor för de klarar inte leveransen. Istället har vi tittat på tårttraditionen i länder som USA och Storbritannien, och Sverige innan vi hade kylskåp, förklarar Henrik Svensson.
Stor del B2B-försäljning
Han vill inte gå ut med några omsättningssiffror men berättar att försäljningen sker i stor utsträckning till både privatpersoner och företag. De senare beställer ofta tårtor med logotyper på för att ställa fram vid till exempel mässor.
Annars är det tårtor med foton på som är storsäljarna, något som går hem inte minst på till exempel barnkalas och vid olika högtider. Henrik Svensson ser med spänning fram emot årets studentfirande, som han hoppas ska innebära fina försäljningssiffror.
- Det blir ju första gången sedan vi gick in i Sverige så vi hoppas förstås mycket på det. Men det återstår att se hur det går.