Postermarknaden på nätet har fullkomligen exploderat de senaste åren och vi har bland annat kunnat berätta om framgångssagorna Mapiful och Desenio. Men Sverigemotiv.se har hittat sin egen nisch - nämligen affischer med motiv i form av kända byggnader.
- Det är klart att det finns en jättestor konkurrens inom posterbranschen. Jag tycker att det poppar upp nya aktörer mer eller mindre varje dag. Men precis som Mapiful har sina kartor, har jag mina byggnader. Jag kommer att hålla mig inom den delen - mina produkter väcker minnen till liv, säger VD:n och grundaren Jörgen Dahl till Ehandel.se.
Sverigemotiv.se, som producerar på beställning, lanserades i november 2015, och sedan dess har det gått undan. Knappt två år senare har sajten, som började som ett sidoprojekt, en heltidsanställd utöver Jörgen Dahl, samt ett gäng konsulter som också arbetar för företaget.
Många minnen på samma vägg
Omsättningen kom under det senaste verksamhetsåret, som tog slut den 30 januari 2017, upp i 3,2 miljoner kronor.
- Och förhoppningen är att vi ska dubbla det beloppet under det här året, säger Jörgen Dahl.
En anledning till framgångarna är att man hos Sverigemotiv handlar “med hjärtat”, som Jörgen Dahl uttrycker det. Man kanske har en sommarstuga på Gotland, har gift sig i Stockholms stadshus och är trogen supporter av ett viss fotbollslag. Då kan allt det där samlas på en och samma vägg, menar han.
- Meningen är att man ska plocka ihop sina egna minnen. Det är det som är grundtanken.
Idén till företaget kom av att Jörgen Dahl själv var stolt över sin hemstad Kalmar, och gärna ville manifestera det genom att inreda sitt hem med ett Kalmarmotiv.
- Jag vill att man ska känna stolthet över sin hemstad, oavsett om man kommer från Luleå eller Halmstad, säger han.
Sportmotiv som tilltalar kvinnlig kundkrets
Motiven med kända byggnader från diverse svenska städer har med tiden utökats med bland annat bilder på de allsvenska fotbollslagens arenor. Draget har gått hem väl hos Sverigemotivs kunder, som till största delen utgörs av kvinnor.
- Många gånger kanske en Hammarbysupporter låter en grön halsduk vara en del av heminredningen, men med de här nya affischerna finns det ett komplement som ser lite snyggare ut. Det blir en sportdetalj som kvinnorna också kan acceptera, säger Jörgen Dahl, som menar att det i många hem verkar vara kvinnorna som har sista ordet vad gäller inredningen.
Inom kort kommer Sverigemotiv att öppna för beställningar även från andra länder, och före jul är det dags för Europalansering av den nya och internationella motsvarigheten Worldmotives.com. När den väl är etablerad i Europa väntar ytterligare en lansering i USA.
- Men det blir tidigast efter jul.
Snart 300 motiv att välja bland
Sverigemotivs sortiment med posters har med tiden byggts ut med två typer av brickor, och den närmsta tiden ska både fler produkter och nya motiv se dagens ljus. I dagsläget lanserar Sverigemotiv fyra nya motiv i veckan och till jul väntas företaget ha cirka 300 motiv att välja bland. Precis som för många andra e-handlare, utgör oktober, november och december företagets viktigaste försäljningsperiod.
Hur är det med lönsamheten, är den också på plats?
- Ja, absolut. Vi har bra marginaler. Men det kostar förstås att växa och vi har bland annat investerat en del pengar i en ny plattform. Förra året nådde vi ett resultat på cirka 5 000 kronor, men det här året hoppas jag att det blir mer, avslutar Jörgen Dahl.