Kinas e-handelsstjärna Alibaba delger idag sina siffror för årets tredje kvartal. Omsättningen landar på hisnande 55 122 miljoner yuan eller 70 miljarder svenska kronor, med ett resultat på cirka 22 miljarder kronor. Tillväxten landar samtidigt på över 60 procent.
- Detta kvartal levererade vi ett excellent resultat, med en övergripande tillväxt på 61 procent vilket visar på ett stabilt momentum i vår kärnverksamhet och över hela Alibaba, säger Maggie Wu, ekonomichef på Alibaba Group.
Precis som Amazon satsar Alibaba allt mer på andra områden som exempelvis molntjänster, där Amazon också är stora. Alibabas “molnverksamhet” växte under kvartalet med 99 procent, jämfört med i fjol, och landade på nära 3,8 miljarder kronor (2 975 miljoner yuan).
Tmall ökade med 49 procent
Själva e-handeln, marknadsplatserna Tmall och Taobao, stod dock för en tillväxt på 63 procent och är det näst snabbast växande området inom Alibaba Group.
- Vi genererade cirka 3,4 miljarder dollar i fritt kassaflöde under kvartalet, vilket möjliggör för oss att investera i framtidsområden inom handeln, som logistik, molntjänster, digital underhållning och andra innovativa initiativ, säger Maggie Wu.
Tmall som är den marknadsplats som svenska e-handlare är mest bekanta med, och där vissa också säljer sina varor, växte under kvartalet med 49 procent.
LÄS ÄVEN: TV-gala och ansiktsigenkänning när jätten laddar för köpfest
Hundratals miljoner paket på en dag
Alibaba väntar nu spänt på Kinas motsvarighet till Black Friday, kallad Singles Day, då e-handlaren ska visa upp sin styrka.
- 11.11 kommer att demonstrera den tekniska innovationen och den globala omfattningen av hela Alibaba-ekonomin. Mer än 140 000 varumärken och hundratals miljoner konsumenter kommer att delta i 11.11 i år. Cainiao Network [Alibabas logistikbolag] räknar med en logistikpersonal på över tre miljoner för att hantera de hundratals miljoner paket som kommer att genereras från festivalen, skriver Alibaba i kvartalsrapporten.
E-handelsföretaget har den senaste tiden jobbat hårt på att även få med västerländska varumärken på Singles Day, via marknadsplatsen Tmall. Under shoppingfestivalen den 11 november i år så väntar sig Alibaba att de kinesiska kunderna ska ha tillgång till över 60 000 internationella varumärken. Alibaba ska idag ha 488 miljoner aktiva kunder på årsbasis.