ANNONS

E-handlaren först ut i Sverige med kampanj på Snapchat

E-handlaren först ut i Sverige med kampanj på Snapchat
Victoria Senkpiel

Prenumerationsboxen fick första tjing på Snapchat-annonsering.

ANNONS

E-handlaren som levererar preumerationsboxar, Glossybox, meddelar att de genomfört Snapchats första kampanj i Norden. Snapchat är som ni kanske vet det nya unga hippa sociala nätverket, inte likt Facebook som är för gamlingar.

Snapchat gör dock precis som sina konkurrerande nätverk och går sakta men säkert mot det kommersiella hållet och vill locka in företag som vill synas och sälja saker. Glossybox ska enligt egen utsago ha varit först i Norden med en kampanj i nätverket.

Ni skriver i ett pressmeddelande att ni var först med den här typen av kampanj - vad med kampanjen var det som var nytt?

- Det stämmer. Fram till lanseringen som vi gjorde i Sverige tillsammans med Snapchat så fanns inte annonsering på Snapchat tillgänglig på den svenska marknaden. Vi var det första svenska bolaget som fick ta del av Snapchats annonseringsmöjligheter i Sverige, säger Victoria Senkpiel, VD på Glossybox.

Glossybox Snapchat-kampanj ska ha tagit plats på Alla hjärtans dag och företaget säger att det är precis rätt nätverk för deras kundbas.

- För oss är Snapchat en självklar kanal då vi vet att användandet i vår målgrupp är högt och med rätt budskap kommer Snapchat vara en kanal som går att vara väldigt kreativ i. Det känns otroligt spännande att Glossybox är först ut med detta i Norden, säger Victoria Senkpiel.

På vilket sätt har ni samarbetat med Snapchat i samband med kampanjen?

- Samarbetet har varit direkt med Snapchats europeiska huvudkontor i London. Vi har arbetat tätt ihop med deras team för att ta fram vilken av annonseringsmöjligheterna som passat bäst för Glossybox och vår första Snapchat-kampanj. Vi har samarbetat kreativt och strategiskt med dem runt erfarenheter av vad som fungerar bra eller mindre bra på marknader som USA och UK, där Snapchat-annonsering har funnits en längre tid, säger Victoria till Ehandel.se.

Från Snapchat-kampanjen

Kampanjen gick under namnet ”Det får duga” och rullades ut via ett geografiskt-filter som var tillgängligt i hela Sverige under 24 timmar.

Hur gick det för kampanjen - har den gett önskat resultat?

- Kampanjen gav oss stort engagemang under dagen, vilket först och främst var huvudsyftet med att lansera denna kampanj med Snapchat på Alla hjärtans dag, och en markant ökning i trafik till vår hemsida, förklarar Victoria.

Mer konkreta siffror vill Glossybox inte dela med sig av då Snapchat tydligen ska bygga ett case runt kampanjen som kommer att innehålla resultatet av “Det får duga”. Snapchat kommenterar det hela såhär:

- Vi visste att kampanjen var kreativt stark och att vi skulle överträffa förväntningarna, men inte såhär mycket.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se