ANNONS

E-handlare rasar: Klapparna kommer inte fram i tid

E-handlare rasar: Klapparna kommer inte fram i tid
Danska e-handlare drabbas hårt av PostNords leveransförseningar
Foto: PostNord

Både e-handlare och deras kunder är arga på att PostNord inte lever upp till de utlovade leveranstiderna innan jul.

ANNONS

Flera nätbutiker upplever massiva förseningar med PostNords brevleveranser inför julafton. Det uppger den danska tidningen Ekstra Bladet, som varit i kontakt med flera danska e-handlare, som alla vittnar om samma problem.

Upp till 14 dagars leveranstid

Bland de drabbade finns bland annat den danska e-handeln smykkebutikken.com, som ägs av Thomas Sten Jørgensen.

- Vi kan skicka brev som vanligt, där du lovas leverans inom 2-5 dagar. Men i stället vi har vi utsatts för upp till 14 dagars leveranstid av vanlig post och med snabb-brev har vi sett tio dagars leveranstid, säger han till Ekstra Bladet.

Enligt Thomas Sten Jørgensen har detta inneburit att företaget ibland tvingats skicka samma brev flera gånger till väntande kunder.

- Det mest flagranta fallet var ett snabb-brev, som vi trodde hade gått förlorat. Vi skickade varorna två gånger igen och det slutade med att alla tre snabb-breven kom fram till kunden efter tio dagar.

Förseningar sedan Black Friday

Rapporter om förseningarna ska ha förekommit sedan strax innan Black Friday och har orsakat stor irritation även hos kunderna.

- I går satt jag i tre kvart och bara svarade på förfrågningar från kunder som inte fått sina varor. Och jag har ett litet företag, det är bara jag som sitter här, säger Thomas Sten Jørgensen, som även uppger att han inte vågar tänka på hur det ska gå när julafton närmar sig.

Och han är inte ensam. En annan e-handlare som drabbats är vistrikker.dk som säljer sybehörsprodukter. Den butikens innehavare, Heidi Jensen, har tagit saken i egna händer och klagat på PostNords danska Facebook-sida.

- Jag hade en kund som hade beställt en produkt den 26 november och brevet dök upp den 8 december. Bland de brev vi skickade ut i slutet av november har det funnits sändningar som har varit på väg i 14 dagar, säger hon till Ekstra Bladet.

"Mina kunder tröttnar på mig"

Och även Heidi Jensen har fått skicka samma saker flera gånger till sina kunder.

- Jag får extra mycket krångel och mina kunder tröttnar på mig. Vanligtvis måste jag måste skicka samma varor igen, säger hon.

Och missnöjet märks även bland danskarna. På rejtingsidan Trustpilot har ett flertal danskar de senaste dagarna skrivit av sin frustrationom PostNords hatering av breven i julruschen.

Ska få breven innan jul

Enligt Morten Nielsen på PostNord Danmark vill företaget be om ursäkt till för den långa väntan som många e-handlare och deras kunder upplevt på sistone.

- Det ska inte hända, och det är inte bra nog. Vi anpassar ständigt bolaget i förhållande till de kraftiga nedgångarna i brevvolymer, vilket sammanfaller med att Internethandeln och antalet kollin växer. Det innebär att vi över tid har minskat bemanningen betydligt, så det jobbar inga fler personer än vad som behövs för att dela ut brev. I kombination med detta har vi under de senaste månaderna gjort några stora förändringar, nya produkter, nytt postcenter, ny distributionscentral, etc. Och allt det tillsammans gör att vi har haft viss instabilitet. Det är inte tillräckligt bra. Vi har fullt fokus på att få igång allt igen.

Han menar dock att danskarna ska kunna vara säkra på att få sina brev före jul, om de respekterar de fem dagars leveranstid som finns på vanliga brev. För snabb-brev gäller att de levereras senast den 22 december. Vad gäller paket har det hittills inte funit några större leveransförseningar.

Michell Grönlund