Som vi meddelade tidigare i dag har Swish för handel blivit fortsatt försenat. I ett utskick till sina e-handelskunder berättade Swedbank att det inte gick att lova att felet skulle lösas i år. Nu beklagar Getswishs ordförande Carl Molinero det inträffade och ber på företagets hemsida sina kunder om ursäkt för de olägenheter som driftsstoppet innebär.
- Vi tycker självklart att det här är oerhört tråkigt men nu får vi ta lärdom av våra misstag, backa bandet och bygga om och bygga rätt för att framtidssäkra driften och kunna hantera den stadigt ökande användningen av Swish, säger han.
Sedan Swish för handel stängdes ner i början av sommaren har landets e-handlare fått nöja sig med beskedet att tjänsten skulle vara uppe igen någon gång runt månadsskiftet augusti/september. Nu står det alltså klart att det inte blir så.
- Vår ambition är naturligtvis att tjänsten ska fungera så snart som möjligt och att Swish återigen ska finnas som betalsätt i webbutiker och appar. Dessvärre vågar vi inte lova att tjänsten tas i drift före årsskiftet. Av hänsyn till våra kunder vill vi vara öppna och transparenta med tidplanen och vi återkommer med information när vi har kommit längre i vårt arbete, säger Carl Molinero.
Räknar med e-handlarnas förståelse
Getswishs presskontakt Per Ekwall vill inte gå in i detalj på vad den nya förseningen beror på men säger till Ehandel.se att problemen med felet i systemet helt enkelt inte är löst, trots att arbetet med att lösa situationen ska ha pågått hela sommaren.
När kan det tidigast bli aktuellt med Swish för handel igen?
- Jag går inte in på några datum men vi hoppas som sagt att det blir innan årsskiftet.
Informationen om att Swish för handel nu blivit ännu mer försenat har inte tagits emot väl av alla parter. En e-handlare berättar att han har tröttnat rejält på hur det hela har hanterats.
- Jag tycker det är skandal. Hur kan de tillåta att en ny betaltjänst ska ligga nere i flera månader? Det tappar förtroende både för konsument och e-handlare. Vi funderar starkt på att inte återinföra betalsättet om, och i så fall när, det väl fungerar igen, säger han.
Per Ekwall på Swish har dock inte hunnit få några liknande signaler från Getswishs e-handelskunder.
- Nej, vi har inte fått några synpunkter. Men jag tror att de har all förståelse för att vi måste säkerställa att systemet är driftssäkert och tillgängligt innan det kan användas igen, säger han.
LÄS ÄVEN: Swish för handel nere till nästa år