För en dyg vecka sedan presenterade undersökningsföretaget Apica en undersökning över hur 40 av de populäraste svenska e-handlarna klarat av mellandagsrean, när det gällde svarstiderna på deras hemsidor.
Bokus i topp
Undersökningen, som rönte uppmärksamhet i flera medier, visade bland annat att Bokus var det enda företaget som hade en svarstid på under två sekunder (närmare bestämt 1,48 sekunder) och därmed intog den ohotade förstaplatsen. E-handlare som Boozt, Lekmer och Apotea klarade sig också hyfsat med svarstider på under tre sekunder.
Björnparten av de testade sajterna klarade sig åtminstone med svarstider på max tio sekunder. Men inte alla. Tre svenska e-handlare hade enligt undersökningen sidor som var så långsamma att det tog uppemot en halv minut att ladda sidan för den som ville rea-shoppa, enligt Apicas undersökning.
“Vi blev chockade”
När Ehandel.se kontaktade de e-handlare som intog jumboplatserna i undersökningen, ställde sig flera av dem dock frågande till resultatet.
- Vi känner inte igen de siffror som återges i rapporten när vi tittar på våra egna mätningarm, skriver exempelvis Sportamores VD Johan Ryding, vars sida enligt undersökningen hade en svarstid på 14,55 sekunder.
Han får medhåll från Michael Gegerfeldt på Eleven, vars sajt enligt Apica ska ha haft en svarstid på hela 27,06 sekunder.
- Vi blev mer eller mindre chockade när vi såg rapporten då våra egna löpande mätningar som körs med jämna mellanrum brukar visa runt 4 sekunder gällande DOM Complete. Då våra (överdimensionerade) servrar aldrig ens nått över 10 % belastning känns det mycket orimligt att kund sett en vit skärm i 27 sekunder, svarar Gegerfeldt när vi frågar via mejl.
Mycket tredjeparts-innehåll bakom bottenresultaten
På Apica menar man dock att de webbsidor som fått ett sämre resultat i undersökningen har en sak gemensamt: mycket tredjeparts-innehåll.
- Vi använde i den här undersökningen (vilket är angivet) mätvärdet DOM complete (DOM Complete innebär att innehållet är färdigladdat för den mänskliga ögat) vilket i de flesta fall fungerar bra som svarstidsvärde. För vissa webbplatser med mycket tredje parts-innehåll (som till exempel annonsnätverk) och speciella konfigurationer kan dock webbläsare få problem med att enskilda domäner laddar långsamt och eller mycket senare än övrigt innehåll, vilket ger en lång tid på DOM Complete, skriver företagets marknadschef Andrea Svanberg.
Mätmetoden ändras
Och eftersom resultatet för dessa sajter kan bli delvis missvisande så har Apica nu valt att plocka bort de sajter som har mycket tredjepartsinnehåll från undersökningen.
- De exempel som ni nämnde har alla det här beteendet, vilket resulterade i långa tider på DOM Complete. För dessa sajter visas upplevd svarstid bättre av DOM Content Loaded än DOM complete som användes i undersökningen. Vi har nu tagit bort dom sajter som har detta beteende i undersökningen. Detta för att att ha data i undersökningen som är likvärdigt mellan olika sajter. Alternativet vore att lista dessa sajter men med DOM Content Loaded som värde, samt att också eventuellt filtrera ut enskilda tredjeparts-script som tar väldigt lång tid. Men det ligger lite utanför scopet för denna undersökning, vi beklagar dock att vi inte gjorde den justeringen/filtreringen direkt i vår publicering, skriver Andrea Svanberg.
Apica är ju krasst sett part i målet då ni erbjuder tjänster som hjälper företag att förbättra sina svarstider. Hur ser ni på det?
- Det stämmer att vi jobbar med det här som vår huvudtjänst, med lång erfarenhet av prestandamätningar. Mätningarna gör ingen skillnad på vilket varumärke/sajt vi mäter – vi får dom resultaten (givet vald metod) som sidorna laddar – det är inget vi styr över för att uppnå ett visst resultat. Vi har mättsvarstider för både kunder och deras konkurrenter och vi mäter svarstider för olika branscher under perioder med hög trafik då det finns ett branschintresse för denna typ av information eftersom att det kan hjälpa branschen att förbättra webbupplevelsen. Vi är helt objektiva i detta.