ANNONS

E-handlare avslöjar hur de sålde på BF

E-handlare avslöjar hur de sålde på BF
Från Madladys kampanj

Flera drog in miljonbelopp.

ANNONS

I dag är det Cyber Monday och Black Friday-helgen är förbi. Flera e-handlare har fortsatt rean med speciella Cyber Monday-erbjudanden men den största försäljningsboomen bör vara över. Vi frågade därför vår kära e-handelspanel ifrån förra veckans megaintervju hur det hade gått.

"Femdubblat resultat"

Alla har vad vi fått höra sett en försäljningstillväxt. Vissa har omsatt flera miljoner och andra har dubblat sina siffror, något som Klarna rapporterade om redan vid lunch i fredags.

- Redan vid midnatt den 24:e började trafiken rulla in på Madlady.se. Kampanjen gick långt över förväntan, och vi lyckades hinna med både två korta krascher av hemsidan samt att femdubbla förra årets resultat. Sammanlagt under kampanjen drog vi in 2,5 miljoner kronor, säger Madelene Fisch medgrundare av Madlady.se.

Björn Andersson på BGA Fotobutik har ganska bra orderökning överlag i november men fick dock en liten boost av deras kampanj.

- I fjol var vi inte lika aktiva så vi ökade med 100 procent. Vi sålde för över 120 000 kronor vilket var nytt rekord för oss, säger Björn Andersson, VD på BGA Fotobutik.

"100 000 order"

Samtidigt rapporterar andra en succé inte bara i antal order utan även i ökat ordervärde. Webhallen.se packar just nu 100 000 order som trillat in under deras Black Friday.

- Vi tog emot dryga ett hundra tusen ordrar under kampanjen, vilket är nästan en dubblering av förra året. Omsättningsmässigt gick det ännu bättre då snittordervärdet var märkbart högre i år jämfört med förra året, säger Anton Nilsson, marknadschef på Webhallen.

Prylar för 6 miljoner kronor

Prylbutiken CoolStuff, som i vår tidigare artikel meddelade att de var väl förberedda, kan även de rapportera starka försäljningssiffror.

- Vi sålde för cirka 6 miljoner kronor exklusive moms och det är en ökning med 38 procent mot föregående år, säger Christian Omander, medgrundare av CoolStuff.se, och konstaterar att de är väldigt nöjda.

Skönhetsbutiken Gents vittnar även de om en rejäl ökning.

- Gents hade ett bra tryck under Black Friday och genom helgen. Vi satte nytt försäljningsrekord för en enskild dag i fredags och vi ökade med hela 226 procent jämfört med Black Friday 2015, säger Fredrik Bengtsson, VD på Gents.

Och Fredrik Bengtsson är inte ensam om att se en ökning med flera hundra procent under Black Friday.

- Vi ökade omsättningen med cirka 340 procent jämfört med föregående år, säger Sofia Mellström, kampanjansvarig på Skincity.

LÄS ÄVEN:
Chiquelles bästa dag hittills - sålde för 2 miljoner
Megaintervju: Sveriges näthandlare om Black Friday

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap