ANNONS

E-handelsstudenterna: "Svårt att veta hur man ska nischa sig"

E-handelsstudenterna: "Svårt att veta hur man ska nischa sig"
Linnéa Runhage och Kristina Forslund

Ehandel.se träffade två studenter med siktet inställt på jobb inom e-handelsbranschen.

ANNONS

Kristina Forslund och Linnéa Runhage studerar båda vid en YH-utbildning inom e-handel i Göteborg. När eCademy ägde rum i grannstaden Borås tvekade de inte att bege sig dit.

- Det är ju väldigt inriktat på Borås. Men det är jättespännande att det startas upp en sådan här dag, det känns som att det behövs, säger Kristina Forslund om eCademy.

Att eCademy kom till berodde på att både arbetsgivare och nyutexaminerade e-handelsstudenter upplevt att det kan vara svårt att hitta fram till varandra. E-handlare efterfrågar helt enkelt något som studenterna inte alla gånger har. På eCademy berättade bland andra Skincitys Jenny Sundbäck och NA-KD:s Jarno Vanhatapio om hur de ser på rekrytering.

Verkar det som sägs vettigt?

- Det tycker jag absolut. Man vet liksom inte hur man ska nischa sig för att komma in. Vi har en väldigt bred utbildning som går igenom väldigt många delar, vilket gör att det kan bli svårt att veta vad vi ska säga att vi kan sen när vi väl kommer ut eller letar praktikplats, säger Linnéa Runhage.

De har märkt att många efterfrågar kompetens inom en viss inriktning som programmering eller marknadsföring, och använder därför sina praktikperioder till att rikta in sig på ett särskilt område. Kristina Forslund klarade av den förra praktikperioden på inredningsbutiken Magasin 11 i Göteborg, och till hösten hoppas hon få arbeta hos Jetshop eller någon annan e-handelsleverantör.

"Kommer att ha en jättebra grund"

Linnéa Runhage tillbringade höstens praktik på en webbyrå, och tänkte fortsätta på samma linje i år.

- Det är inom det jag vill jobba och jag tror att det finns stora möjligheter att få jobb där också. Jag funderar på att hitta något åt e-handelshållet den här gången, men ändå att det handlar om digital marknadsföring. Men vi får se vad det blir, säger hon.

Borde arbetsgivare ha bättre förståelse för att man kanske inte kan allt när man är nyutexaminerad?

- Ja, det kan man väl säga. Sen är det här också en bransch som det händer väldigt mycket med och det vi lär oss inom vissa delar är ju väldigt färskt i dag. När man kommer ut och ska jobba sen måste man ändå vara påläst på det nya. Man får kanske vara beredd på det som arbetsgivare, att man fortfarande är färskt utbildad så man behöver hela tiden lära sig nytt och hålla sig uppdaterad, säger Kristina Forslund, och får medhåll av sin kurskamrat:

- Jag tror att vi kommer att ha en jättebra grund för att lära oss det som arbetsgivaren kommer att behöva. Så företagen får forma oss själva till det de behöver när vi väl blir anställda eller får en praktikplats. Men eftersom vi har en så pass bred utbildning som ger oss så pass mycket tror jag att vi får en jättebra grund för att bli nischade längre fram, säger Linnéa Runhage.

Men trots att det kan vara klurigt att få sin kompetens att passa ihop med det arbetsgivarna söker är de säkra på att de har hittat till en bransch som har framtiden för sig.

- Det är många jobb som kanske inte finns i dag heller, utan som fortfarande formas. Så det är en jätterolig värld, avslutar Kristina Forslund.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se