När Axfood väl insåg vikten av att erbjuda kunderna att handla sin mat online så kunde inget stoppa dem. Totalt 57 miljoner kronor investerades i e-handeln under 2016 och i vid årets slut fanns Willys och Hemköps e-handel tillgänglig för över 2 miljoner kunder i totalt fyra städer.
- Tack vare gedigna förberedelser fick vår e-handel en bra start, konstaterar företaget själva i sitt bokslut för 2016.
Dessa fyra städer kommer dock bli betydligt fler under 2017. Nu väntar en storskalig utrullning befintliga butiker som ska anslutas till e-handeln. Satsningen gäller Willysbutiker i ytterligare 20 städer och Hemköpbutiker i ytterligare 10 städer.
Fler vill ha maten hemkörd
Samtidigt ser koncernen hur fler och fler e-handlande kunder väljer att få sina varor hemkörda. På Hemköp är andelen e-handlande kunder som väljer hemkörning redan nästan 100 procent, medan det på Willys tidigare varit en övervägande majoritet som hämtat upp varorna i butiken.
Under 2016 sjönk dock den senare andelen till 60 procent i och med att Willys vidgade sina leveransområden och detta kommer att fortsätta under 2017.
Mat.se ska göra e-handeln lönsam
Samtidigt konstaterar Axfood att köper av Mat.se som gick igenom i januari, kommer att ge e-handeln ytterligare en rivstart.
- Om vår framgångsrika lansering av e-handel ska fortsätta behöver vi bygga på den kompetens som vi redan har idag. Vi behöver fler medarbetare med kunskap och erfarenhet inom e-handel. Detta var bakgrunden till att vi i november lämnade ett publikt bud på Matse Holding AB, företaget som driver onlinebutiken Mat.se, skriver Axfood i bokslutskommunikén.
Nu räknar man med att just förvärvet av Mat.se är det som ska göra Axfoods e-handel som helhet lönsam i framtiden.
Omsättning på 43 miljarder
Nettoomsättningen uppgick till 43 miljarder (41,2), en ökning med 5,1 procent. Rörelseresultatet uppgick till 1,9 miljarder (1,7), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,4 procent (4,3).