Betalplattformen Shopify är duktiga på att locka nya e-handlare till sig. Det står klart när de nu rapporterar siffrorna för 2016. Nätbutikerna på plattformen dubblade samtidigt sin omsättning under året.
- Att vi ökade omsättningen med 90 procent och handlarnas volymer (GMV) med 99 procent för helåret 2016 talar för den enorma möjlighet som finns i detaljhandeln just nu och vår strategiska position inom den, säger Russ Jones, ekonomichef på Shopify.
Omsättningen för Shopifys e-handlare landade på 15,4 miljarder dollar. Plattformen i sig gör dock en förlust på 35,4 miljoner dollar (net loss).
Att man förlorar lite pengar verkar dock vara enligt plan. Sedan börsnoteringen i mitten av 2015 ska det vara tillväxt som är prioritet nummer ett. Och i antal e-handlare som använder Shopify verkar det minst sagt gå framåt. Totalt anslöt sig 133 000 e-handlare under 2016 och vid årets slut var siffran 377 500 handlare som använder Shopifys plattform.
E-handlare som använder plattformen ska även ha växt i omsättning med 25 procent i snitt under året.
Lånar ut pengar till e-handlare
Shopify lanserade ett låneprogram under året vid namn Shopify Capital som ska erbjuda arbetskapital till e-handlare. 30 miljoner dollar ska finnas tillgängliga att låna för att anställa eller utöka lagret.
Företaget är även stolta över att allt fler väljer att ta betalt via Shopifys egen betallösning, Shopify Payments. Andelen e-handlare på plattformen som väljer den egna lösningen har ökat från 76 procent under det tredje kvartalet till 85 procent vid årets slut.
Tesla en av kunderna
Detta gäller dock på de marknader där Shopify erbjuder sin egen betallösning, globalt sett äger de 68 procent av alla betalningar som sker på plattformen. Det skulle inte förvåna oss om detta är en anledning till att plattformen segar med att ta in andra betalföretag som exempelvis Klarna.
Shopify driver idag flera stora företags nätbutiker som exempelvis Tesla, Nestle, GE, Red Bull med flera. Plattformen används i 175 länder världen över.
- Under 2017 kommer vi att fortsätta att bygga ut vår möjlighet att utnyttja detta tillfälle genom att expandera inte bara våra befintliga funktioner såsom försäljningskanaler, betalningar, frakt och kapital, men även våra anläggningar och infrastruktur, säger Russ Jones.