I slutet av 2015 kunde vi berätta om iFoodbag som skulle revolutionera e-handeln med kylvaror. Kassen lanserades i samband med att Mat.se började med backluckeleveranser där den speciella kylpåsen kunde hålla maten fräsch i flera timmar. Sedan dess har påsen fått EU-bidrag på 1,7 miljoner euro, tecknat miljonavtal med ett afrikanskt bolag och så har en OS-medaljör hoppat in som styrelseordförande.
Nu meddelar iFoodbag att man är på väg att ta nästa steg med sin unika påse och man jobbar nu med att få sitt patent godkänt i 36 EU-länder samt USA, Australien, Kanada, Kina, Indien och Sydafrika.
– Den globala marknaden för den här typen av miljövänliga produkter är gigantisk och vi tror på en god framtid, säger Karl Fallgren, vd och grundare av iFoodbag, i ett pressmeddelande.
Förra året ska iFoodbag ha omsatt 7 miljoner kronor på sin kylpåse. Den längsta resan som påsarna tar just nu uppges vara via e-handeln Scandi-Shop. Bakom nätbutiken finner vi ett schweiziskt bolag, men med rötterna i Sverige, och ambitionen att förse svenskar i utlandet med kända matvaror från Abbas till Önos.
Skickat nära 1000 iFoodbags
Den svenska maten fraktas från Helsingborg till Schweiz och det ska enligt Scandi-Shop vara en tuff logistisk utmaning att lösa. Med hjälp av iFoodbag, försedd med kylelement, så ska maten dock klara resan.
– Svårast var ju just logistiken. Vi letade efter en lösning och hade ett huvudbry med hur den färska maten inte skulle bli förstörd och det är väldigt viktigt att kunna skicka kylvaror utan att äventyra kylkedjan, säger Jesper Nordström, VD för Scandi-Shop.
Enligt Jesper ska det även vara en stor fördel att påsarna är miljövänliga och att de går att återanvända. Schweiz sägs till exempel ha mycket hårdare krav när det gäller återvinning.
- Vi har skickat snart 1000 iFoodbag-påsar nu och det har verkligen funkat sedan dag ett. Vi är jättenöjda och har fått ett suveränt resultat, säger Jesper Nordström.