ANNONS

E-handelspaketen ska vara en outnyttjad reklamkanal

E-handelspaketen ska vara en outnyttjad reklamkanal

Brittiska reklamföretaget The Insert House har öppnat upp för inserts-annonsering i Aftonbladet, samt inlett ett exklusivt samarbete med Svensk Digital Handel. Målet är ett globalt medianätverk av e-handlare och mediahus som ska driva konsumenter online.

ANNONS

The Insert House grundades i Storbritannien 2003 med fokus på print och resultatfokuserad media och har idag 150 anställda i fyra länder. Företaget fokuserar enbart på inserts, en reklamtrycksak som medföljer i tidningar eller paketutskick, och bokar idag över 1,6 miljarder inserts om året.

Under förra året tog man klivet in i Sverige och nu har man inlett ett nytt samarbete med Aftonbladet som innebär att man kan erbjuda annonsörer en helt ny printkanal i Aftonbladets huvudtidning.

– Vår vision är att skapa ett unikt annonsnätverk av mediekanaler för att driva konsumenter online. I vår strävan att alltid utmana det traditionella så är ett samarbete med Svensk Digital Handel och Aftonbladet en utveckling i rätt riktning eftersom vi nu kan erbjuda nya kanaler för responsdrivna annonsörer samt nya intäkter åt e-handlare och mediahus i vårt nätverk, säger Fredrik Lexmon, Nordenchef på The Insert House.

Dela marknadsföringskanaler

I Storbritannien ska The Insert House generera 200 miljoner kronor om året i extraintäkter till e-handlare med hjälp av inserts. Nu hoppas man på att göra något liknande i Sverige, och förutom Aftonbladet, har man även inlett ett samarbete med Svensk Digital Handel.

Något som innebär att Svensk Digital Handels medlemmar kan nå ut till nya kunder, lokalt och internationellt, samt generera extraintäkter.

– Vår strävan att främja e-handels utvecklingen i Sverige understryks av vårt samarbete med The Insert House. Trygg e-handlare kan nu dra nytta av sin egen och varandras marknadsföringskanaler och på så sätt utöka sin affärsverksamhet på ett tryggt och säkert sätt. E-handlare som accepterar paketbilagor kommer märka att det blir ett mervärde till sina kunder eftersom annonsen indirekt blir en rekommendation ifrån en trygg e-handlare som man redan handlar ifrån och litar på, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

E-handelsförsändelser sägs vara en outnyttjad mediekanal som uppskattningsvis kan vara värd över 2 miljarder kronor i Sverige.

The Insert House är inte de enda som vill generera pengar på e-handelspaketen. DiMaBay är en annan aktör som även de jobbar med ett nätverk för paketbilagor.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se