I Sverige pratar vi om att e-handeln står för 5-10 procent av detaljhandeln, lite beroende på hur du mäter. Detta gäller då alla svenska e-handlare tillsammans. I USA så står e-handelsjätten Amazon för 5 procent av all detaljhandel. Detta rapporterar TechCrunch, som fått fräscha siffror från analysföretaget eMarketer.
Fem procent av all handel kanske inte låter så farligt men det ska samtidigt innebära att Amazon, enligt mätningar under juli månad 2018, ska ha stått bakom 49,1 procent av all e-handel i USA.
Det ska inte heller finnas någon direkt två på listan utan resten av e-handeln fördelas relativt jämnt mellan andra stora aktörer. Aktörer som dock har en löjligt liten andel av e-handeln, i jämförelse med Amazon.
Beräknas sälja för 260 miljarder
Ebay sägs till exempel, enligt eMarketers siffror, stå för 6,6 procent av e-handeln i landet, och Apple hamnar på plats tre med 3,9 procent. Världens största detaljhandlare, Walmart, som kämpar hårt med att hinna i fatt Amazon när det kommer till näthandel, lyckades endast kamma hem 3,7 procent av e-handeln.
Enligt eMarketer så kommer Amazon att sälja varor för för 258 miljarder dollar i USA i år. Den största ökningen ska finnas i Amazons marknadsplats med tredjepartssäljare. Marknadsplatsen sägs numera stå för 68 procent av e-handelsjättens försäljning.