En metod och ett system för att lägga en order för att köpa en vara via Internet. Så inleds e-handelns största patent genom tiderna. Ett patent som du förmodligen inte blir förvånad över ägs av ingen mindre än Amazon.
Uppfinnare är Jeffrey P Bezos tillsammans med kollegor som vid tiden för patentansökan också arbetade på e-handelsföretaget. Året var 1997 och grundaren Jeff Bezos hade bestämt sig för att Amazon skulle äga rättigheterna till att kunna e-handla med ett klick. 1999 trädde patentet i kraft, i USA, och skulle komma att forma e-handeln fram till nu på måndag då patentet går ut, 17 år efter godkännandet.
Apple gavs tillåtelse
Du har kanske redan stött på en köpknapp, på andra sidor än Amazon, som erbjuder dig att omedelbart avsluta köpet utan att gå via kundkorgen eller kassan. Detta är inte så konstigt eftersom Amazons patent endast gäller i USA och det är därmed öppet för andra länders e-handlare att använda metoden, utan risk för repressalier.
I USA har du även haft möjligheten att betala med ett klick hos Apple som är det enda företaget som fått tillåtelse att använda metoden av Amazon. Apple licensierade Amazons teknik, som e-handelsjätten döpt till “1-Click”, år 2000. Ett varumärke Amazon för övrigt äger och kommer att fortsätta äga på måndag.
Ingen framgång i Europa
EU tillåter inte mjukvarupatent på samma sätt som USA och därmed har inte Amazon lyckats säkra ensamrätt på funktionen i Europa. Det betyder dock inte att de inte har försökt. Sedan 2001 har Amazon överklagat EU-domstolens beslut att neka patentansökan. 2011 nekades Amazon ännu en gång av European Patent Office (EPO):
- Styrelsen [för överklaganden] anser inte att tanken att minska antalet steg som är nödvändiga för att lägga en order skulle bidra till ett uppfinningsenligt steg, konstaterade EPO bland annat i sitt över 20-sidiga beslut.
Amazon har även fått försvara sin funktion i USA, där patentet alltså har godkänts. Ett patent som många finner så uppenbart att det enligt en del inte borde ha godkänts från första början.
Samma år som det godkändes, 1999, så synades patentet i sömmarna. Direkt efter att Amazon lyckats få igenom sitt patent så satte de efter konkurrenten Barnes & Noble som använde en liknande metod i sin snabba checkout. Amazon stämde Barnes & Noble vilket slutade med en uppgörelse mellan parterna, där konkurrenten bland annat fick sätta in ytterligare ett klick i sin kassa. Patentet såg alltså ut att klara denna första prövning, även om vi inte vet exakt vad uppgörelsen bestod av.
Patentet fick begränsas
2007 återbesökte dock patentverket i USA 1-Click-patentet efter påtryckningar utifrån. Konsekvensen blev att Amazon fick begränsa sitt patent till att mer specifikt handla om utcheckningsprocessen i en nätbutik. Patentet godkändes på nytt 2010 efter att Amazon hade gjort flera ändringar.
Från och med 2010 har patentet varit svagare och sajter som inte har behövt använda en kundkorg har kunnat implementera köp med ett klick. Men direkta konkurrenter till Amazon i USA har fortfarande fått vara utan funktionen.
Så vad spelar det för roll om Amazon ägt “betala med ett klick” i USA? Det vet rutinerade e-handlare svaret på. Svaret är friktion. Nästan alla saker som minskar antalet steg i kassan bidrar till ökad konvertering och därmed antal kunder som köper något. I slutändan tjänar du mer pengar när kunden inte tvingas till ytterligare steg som att fylla i adress och betalinformation.
Förmodligen tjänat miljarder
Hur mycket pengar Amazon har tjänat på sitt patent är omöjligt att säga men i princip oavsett hur liten du gör konverteringsökningen, som de fått av 1-Click-funktionen, så snackar vi om miljarder. Den största vinsten kan dock ligga i att de har kontrollerat funktionen i hemlandet och därmed alltid setts som det smidigaste alternativet, bortsett från Apple som valde att svälja det sura äpplet och licensiera tekniken.
Det intressanta med patentet är att det också lär ha påverkat resten av världen med tanke på USA:s starka position som födelseplatsen för Internet samt en drös viktiga Internet-tjänster. Det mesta som skapats i USA har sett till att inte bryta mot Amazons patent och kanske därmed gjort uppoffringar som annars inte hade behövts.
En sak som just nu sakta men säkert rullas ut i alla webbläsare är gränssnittet Payments Request. Ett gränssnitt som planeras stödjas av alla stora webbläsare och som ska erbjuda betalning med ett klick och att hoppa över själva kassan. Att det kommer ut på marknaden nu kan vara en slump, men Amazon hade garanterat inte tillåtit användandet av funktionen under deras patents storhetstid.
Jeff tvingades svara på kritiken
På måndag löper patentet ut och därmed är det slut på Amazons kontroll över betalningar med ett klick. Historien kommer dock inte att minnas patentet som världens smartaste uppfinning, utan snarare tvärtom. De flesta experter på området verkar vara eniga om att Amazons patent snarare är, och kommer att vara, affischnamnet för patentreform i USA. Till och med Jeff Bezos är medveten om problemet med dessa typer av patent.
Året efter patentet hade godkänts fick Jeff Bezos utstå en hel del kritik för “1-Click” och folk uppmanade företaget att ge upp patentet. I ett öppet brev år 2000 skrev Jeff följande:
- Jag har fått flera hundra e-postmeddelanden om vårt 1-Click-patent. 99 procent av dem var artiga och hjälpsamma. Till den andra procenten - tack för passionen och de färgglada orden!
Några år räcker
Bezos höll inte med kritikerna om att det bästa var att företaget gav upp sitt patent frivilligt. Men även Jeff förespråkade redan då patentreform när det kommer till mjukvaraupatent. Jeff Bezos förslag var bland annat att man skulle begränsa livslängden för dessa patent från 17 år till mer rimliga 3-5 år.
- En smart mjukvaruuppfinning kan ge ett stort försprång på tre eller fem år, speciellt i Internets tidsålder.
Amazons grundare gick till och med så långt att han föreslog att dessa nya regler skulle appliceras retroaktivt, vilket i så fall skulle ha dödat kronjuvelen “1-Click” långt innan den 11 september 2017. Någon sådan reform har dock inte skett, men på måndag faller patentet alltså oavsett och Amazon lär inte gråta.
- Vår konkurrensfördel kommer inte från patenten, utan från att vi fortsätter att höja ribban när det kommer till service, pris och utbud - och vi kommer att fortsätta höja den, skrev Jeff Bezos år 2000.