ANNONS

E-handeln som härmar mjölkbudets smarta modell

E-handeln som härmar mjölkbudets smarta modell
Tom Szaky ska rädda världen med ny e-handel

Ska helt eliminera tanken på förpackningsavfall.

ANNONS

Det var inte alltför länge sedan som mjölkbud levererade återanvändbara flaskor och senare plockade upp dem för att återfyllas. Nu vill en ny e-handlare, kallad Loop, utnyttja samma modell för att på ett mer miljövänligt sätt skicka ut populära produkter till kunderna. Loop ska vara mjökbudet "reimagined".

Tanken är att Loop ska erbjuda stora och populära varumärken men i återanvändbara förpackningar. E-handeln kräver alltså en del support från befintliga varumärken och det visar sig att en hel del stora företag står bakom initiativet. Närmare bestämt:

"Procter & Gamble, Nestle, PepsiCo, Unilever, Mars Petcare, The Clorox Company, The Body Shop, Coca-Cola European Partners, Mondelēz International, Danone, Jacobs Douwe Egberts, Lesieur, BIC, Beiersdorf, RB, People Against Dirty, Nature's Path, Thousand Fell, Greenhouse, Grilliance, Burlap & Barrel Single Origin Spices, Reinberger Nut Butter, CoZie och Preserve."

Loop presenterades under World Economic Forum i Davos i förra veckan och har en hel del tungviktare bakom sig. Det ska alltså inte vara något problem att få sina favoritprodukter ifrån exempelvis Dove, Axe, Gillette, Pantene Pro-V, The Body Shop, Hägen-Dazs med flera, i speciella förpackningar via Loops e-handel. Det vill säga när nätbutiken Loopstore.com öppnar till våren.

Loop-förpackningar från Procter & Gamble

Bakom Loop står, utöver en hel drös av stora partners, även företaget TerraCycle som hjälper till med hanteringen av återvinningen. Förpackningarna består av plast, glas och metall och levereras i en speciellt utformad tygväska.


Tygväskan med produktförpackningar

Väskan ska sedan fyllas med de tomma förpackningarna som Loop tar med sig tillbaka vid nästa leverans. Produkförpackningarna behöver inte tvättas innan de returneras, utan det sköter företaget.

- Loop kommer inte bara att eliminera tanken på förpackningsavfall, utan också höja produktupplevelsen och bekvämligheten i hur vi handlar. Genom Loop kan konsumenterna nu ansvarsfullt konsumera produkter i specialdesignade hållbara, återanvändbara eller helt återvinningsbara förpackningar gjord av material som legeringar, glas och speciel plast. När en konsument returnerar förpackningen fylls den på nytt, eller så återanvänds eller återvinns innehållet genom banbrytande teknik, säger TerraCycles vd Tom Szaky.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap