Ibland kan det verka som att ju större ett företag är desto längre tid tar det att lägga om till ett digitalt fokus. Smink- och skönhetsgiganten L’Oreal, som såg sin omsättning minska med ungefär en halv procent till drygt 6,3 miljarder euro under kvartalet som tog slut i juni, berättar nu att det är inom e-handeln som företaget ser sin framtid. Det enligt nyhetssajten Diginomica.
- E-handeln fortsätter att utvecklas väldigt starkt och är nu en viktig del av företaget. Jag brukar säga att e-handeln inte är kronan på verket, utan snarare det nya verket. Jag tror att e-handeln under det här halvåret har stått för mer än en tredjedel av marknadens totala tillväxt. Så marknaden växer också tack vare övergången mot e-handel, säger Jean-Paul Agon, VD för L’Oreal.
Har investerat i teknik-inkubator
De senaste 18 månaderna ska L’Oreal ha dubblat antalet anställda som arbetar med företagets digitala verksamhet. De är nu uppe 1 400 personer. Den digitala marknadsföringen står nu för 30 procent och e-handel för nära 6 procent av företagets försäljning, vilket är en ökning på 33 procent från samma period förra året.
L’Oreal har också anställt en ny chief digital officer och investerat i Founders Factory, en inkubator i London som ska hjälpa startups på teknikområdet framåt.
- Den här strategiska investeringen ger L’Oreal direkt tillgång till ett kraftfullt globalt ekosystem av helt nya spännande startups och innovativa tekniska lösningar. Det ger oss möjlighet att investera i och underhålla affärsmodeller baserade på tekniska plattformar för att på bästa sätt möta våra kunders förväntningar, säger Lubomira Rochet, chief digital officer på L’Oreal.