Precis som rubriken lyder, kommer e-handeln över tid att påverka förpackningsdesignen för en rad produkter och hela branscher där en stor del av kakan är på väg ut på nätet. Vi har redan sett början av detta skifte, men absolut inte slutet.
Har inte skapat köpsignal i e-handeln
Traditionellt inom detaljhandeln har varumärken fokuserat på att ta hyllmeter genom att kombinera en rad olika verktyg där förpackningsdesign är ett av de mest avgörande för att särskilja sig, sticka ut i hyllan och skapa intresse som leder till köp. Sedan har produkterna optimerats enligt mallen för att passa i ytterförpackningar som i sin tur är anpassade för att platsa på EU-pallar.
Logistiken för e-handeln har förstås andra förutsättningar än den för traditionell detaljhandel. Detta eftersom varje sändning i snitt innehåller 1-3 produkter som ofta är olika och skall passa i en "standardlåda". Förpackningen är inte heller det som skapar en köpsignal i nätbutiken utan där spelar säljande produkttext, service och pris en mycket mer avgörande roll.
Att bryta sig fri från ekorrhjulet
Men om e-handel hittills inte i första hand har handlat om att välja förpackningar efter utseende, så är det här på väg att ta en ny riktning. Vi har den senaste tiden sett hur leveranserna blir en allt större och viktigare del av köpupplevelsen, och vi har sett framgångsrika företag som till exempel Skincity ligga i framkant inom kreativ "upplevelsedesign". Det handlar om att ge kunden en förlängd köpupplevelse där hämtningen, och processen kring att packa upp de beställda varorna kan få ett större fokus än vad som oftast är fallet i dag.
Varumärken eller e-handlare som genom att lägga extra energi på hur produkterna förpackas har alla chanser att skapa ytterligare ett mervärde. Då blir det lättare att bryta sig fri från ekorrhjulet där man till syvende och sist är förpassad att konkurrera med pris och kampanj.