Som ni kanske minns inleddes december månad med en katastrofalt dålig orderingång. Antalet order ökade endast med 1 procent under de två första veckorna.
En anledning till den dåliga början kan ha varit den mycket starka köpfesten under Black Friday som lär ha dämpat konsumenternas köplust i starten av december.
Accelererade hela vägen till slutet
Senare under månaden kunde vi dock med glädje rapportera att kunderna vakna till liv igen. Precis efter vår första decemberrapport så tog e-handeln fart igen och verkar ha accelererat hela vägen till månadens slut.
Fram till och med den 20 december, då vi gjorde vårt sista avstamp innan julafton, så hade orderingången stigit 10 procent över 2015 års siffror.
När Ehandel.se:s Analysbrev idag sammanfattar hela december månad står det klart att slutspurten spädde på siffrorna rejält. Mellandagarna bjöd på en riktigt fin orderingång.
Den 25-31 december låg orderingången 31 procent över året innan. Intäkterna var ännu bättre med en superstor ökning på hela 45 procent. Från en mycket dålig start avslutades alltså månaden med bravur.
Stark avslutning på året
Totalt ökade intäkterna under hela december med 23 procent och antalet order med 12 procent.
- Det blev en stark avslutning på 2016 för svensk e-handel. Den fortsatta ökningen för Black Friday gjorde att vi såg starka siffror för november men även julhandeln under december visar på en stark ökning, skriver indexansvarige Joakim Andersen, i månadens analysbrev.
Missade du Analysbrevet så kan du läsa det här och för att inte riskera att missa det igen så bör du prenumerera på brevet, vilket du gör via denna länk.
LÄS ÄVEN:
Kunderna vågade vänta: 18 dec small det till ordentligt
Ingen orderökning: Vad händer med julhandeln?