Med ambitionen att göra om en ny bransch gav sig bland andra Apoteas vd Pär Svärdson och Trettis före detta chef Filip Karlander i somras in i e-handelsprojektet Widforss, som skulle bli störst på nätet inom jakt.
LÄS ÄVEN: E-handelsprofiler gör om ny bransch - ska bli störst inom jakt
Drar fördelar av Apoteas logistik
Ett drygt halvår efter e-handelspremiären - företaget Widforss etablerades egentligen redan på 1700-talet - står det klart att det mesta gått enligt förväntan.
- Under perioden juli till december 2017 omsatte vi drygt 10 miljoner kronor, och vi är glada över att vi utsågs till Årets Nykomling av Prisjakt, berättar vd:n Filip Karlander i ett mejl till Ehandel.se, när vi tar kontakt för att fråga hur det har gått.
LÄS ÄVEN: Årets Nätbutik avgjord - här är vinnarna
Vad beror framgångarna på?
- Dels har vi ett riktigt bra team som har jobbat stenhårt tillsammans under året. Dels har vi en stark logistik. Tack vare vårt släktskap med Apotea har kunden lika bra leveransvillkor hos oss som hos Apotea. Det är något som våra kunder verkligen har uppskattat.
"Har inte hunnit med allt vi vill göra"
Filip Karlander berättar att han tycker att han och resten av gänget på Widforss verkar i en spännande bransch med “duktiga aktörer både inom fysisk handel och online”. Men utmaningar finns förstås alltid.
- Vi jobbar exempelvis för fullt med att bygga ut sortimentet och att förbättra kundupplevelsen. Det tar (och har tagit) mycket tid, vilket gör att vi inte har hunnit med allt vi vill göra. Vi är ett litet gäng som vill väldigt mycket och som är otåliga. Av naturliga skäl hinner vi då inte med allt och tidsbristen har varit en stor utmaning, skriver Filip Karlander.
Vad händer i bolaget 2018?
- Vi hoppas på fortsatt tillväxt och siktar på att ha ett riktigt bra sortiment för den som gillar att vara utomhus mycket. Oavsett om det är jakt, hundpromenad eller svampplockning som gäller.