Att erbjuda kunder möjlighet att handla digitalt när de är i en fysisk butik är något som sakta blir allt vanligare. Tidigare har bland annat Clas Ohlson gjort en satsning på området.
Men enligt Intersport blir kedjan först bland svenska sportbutiker att använda den nya tekniken. De digitala pekskärmarna ska till exempel ge konsumenterna möjligheten att först undersöka en vara i den fysiska butiken för att sen kolla i e-handeln om varan finns i lager. Lite som en affär i affären, enligt företaget.
– Här kopplar vi ihop den digitala upplevelsen och köpresan med att faktiskt klämma och känna på varorna i butiken, kommenterar Ulf Kinneson, VD för Intersport.
Intersport har tidigare lanserat liknande skärmar på bland annat flygplatser, och i mindre utsträckning testat tekniken i några av företagets butiker. Konceptet ska dock ha utvecklats och nu har Intersport byggt ett eget system. Bland annat ska det nu gå att se lagerstatus både i den egna och i andra butiker.
Intersports nya butik öppnar på Drottninggatan i Stockholm den 8 oktober.