Svensk Handel rapporterar att det är dystra miner hos detaljhandlarna när de nu tittar tillbaka på julhandeln. Branschorganisationen håller koll på framtidstron hos den fysiska handeln och den så kallade “Framtidsindikatorn” sjunker med 3,8 procent i januari. Det betyder helt enkelt att handlarnas framtidsförväntningar har minskat.
– Efter julhandeln som är många handlares höjdpunkt är tongångarna återigen dystrare. Black Friday och julhandeln drev på försäljningen på nätet. Tillväxten i handeln sker idag på nätet och det påverkar givetvis framtidsutsikterna bland landets butiker, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
LÄS ÄVEN: Detaljhandelsjätte chockstänger 63 fysiska butiker
Tror dock på egna butiken
De som driver fysiska butiker i vårt avlånga land ser alltså inte så positivt på den framtida försäljningsutvecklingen. När det kommer till den egna butiken är man dock mer hoppfull.
– Handlarna tror på sin affär och är fortsatt mer optimistiska kring framtidsutsikterna för den egna butiken än för detaljhandeln som helhet, säger Karin Johansson.
Hela Handelsbarometern för januari månad går att läsa här. Januari ska normalt vara en svag månad men Framtidsindikatorn hamnar på en lägre nivå än under samma period förra året.