Datorbutiken Dustin.se visar upp en mycket fin tillväxt under sitt första kvartal, som sträcker sig mellan september och november 2018. Företaget, som främst riktar in sig på B2B-marknaden, rapporterar under perioden en försäljningsökning med nära 21 procent.
Omsättningen landade på totalt 3 127 miljoner kronor. Resultatet ökade ännu mer än omsättningen och landade på totalt 111 miljoner kronor, en ökning med 46 procent jämfört med samma period året innan.
- Vi inleder verksamhetsåret med en stark försäljningstillväxt och fortsatt marginalförstärkning i det första kvartalet. Nettoomsättningen ökade med 21 procent, drivet av genomförda förvärv och organisk tillväxt inom samtliga segment, säger koncernchefen Thomas Ekman i rapporten.
"Vincere har ökat vår marknad"
De senaste 12 månaderna (rullande) så ska bolaget ha omsatt 10,8 miljarder kronor med ett resultat på 340 miljoner. I juli förra året gick Dustin in i Nederländerna, genom uppköp, och detta sägs också ha gått enligt plan.
LÄS ÄVEN: Svenska e-handelsjätten går in i Nederländerna
- Sammanfattningsvis har vi utvecklats väl under verksamhetsårets första kvartal och vi har en fortsatt positiv syn på vår framtid. Expansionen till Nederländerna genom förvärvet av Vincere har ökat vår adresserbara marknad och ger oss en bra plattform för vidare tillväxt. Vi har fått likheterna mellan marknaderna i Nederländerna och Norden bekräftade, både vad gäller marknadsstruktur och kundbehov, och ser stor potential fortsatt erfarenhetsutbyte verksamheterna emellan, säger Thomas Ekman.