280 miljarder kronor. Så såg omsättningen för dagen ut när Alibaba räknade ihop försäljningen för årets Singles Day, som ägde rum under gårdagen. Men även i Sverige var det fler än vanligt som passade på att kampanja.
LÄS ÄVEN: E-handelsjättens Singles Day: Omsatte 280 miljarder kronor
Det menar Nicklas Storåkers, som är vd för prisjämförelsesajten Pricerunner. Hans bedömning är att antalet svenska e-handlare som hade någon form av Singles Day-erbjudande i år totalt sett ökade med mellan 70 och 100 procent jämfört med förra året.
- PriceRunners genomgång av de 30 största e-handlarna i Sverige visade att 63 procent hade någon form av erbjudande på Singles’ Day, vilket är en stor ökning jämfört med 2017, skriver Pricerunner i ett pressmeddelande.
5 procent av varorna fick sänkta priser
Efter att ha jämfört priserna på 30 000 populära produkter kom Pricerunner fram till att svenska butiker i snitt hade sänkt sina priser på fem procent av dem i samband med Singles Day. En vanlig strategi var att sänka priset med 11 procent för att uppmärksamma den aktuella dagens datum.
- Det är helt klart att julhandeln flyttar tidigare och tidigare. Vi förväntar oss att även Black Friday blir en succé i år, säger Nicklas Storåkers i en kommentar.
LÄS ÄVEN: "Black Friday kommer att bli en galen shoppingdag"
Enligt Pricerunner var det i första hand större e-handlare som valde att satsa på specifika Singles Day-erbjudanden - något som jämförelsesajten tror kan komma att ändras till nästa år.