ANNONS

Dollarstore om e-handeln: "Ska stå för stor del av omsättningen"

Dollarstore om e-handeln: "Ska stå för stor del av omsättningen"
Nicklas Gustafsson och Viktor Medén är de som just nu bygger Dollarstores e-handel

Jakten på ett TPL-lager är i full gång.

ANNONS

Sedan vi kunde avslöja att lågpriskedjan Dollarstore som bäst förbereder sin e-handel, har turerna avlöst varandra. Företaget har flera gånger meddelat att nätbutiken är på gång.

LÄS ÄVEN: Dollarstore ökar med 33 procent - får e-handel senast i höst

Nu berättar för första gången de två hjärnorna bakom e-handelsbygget om när den kommer att vara live och om hur de planerar att marknadsföra den nya nätbutiken. Bakom projektet står nämligen Nicklas Gustafsson och Viktor Medén, som båda arbetar på Dollarstore.

- Just nu så jobbar vi med att bygga upp plattformen, sajten, integrationer, den tekniska biten, men även med att ta fram lagerlösningar. Troligen kommer vi att ha en tredjepartslösning utanför Stockholm, säger Viktor Medén till Ehandel.se.

Nya idéer en fördel

Han har jobbat på Dollarstore sedan 2011 i olika roller och i våras fick företaget sällskap av Nicklas Gustafsson, som snabbt blev en del av e-handelsteamet. Ingen av dem har någon omfattande erfarenhet av att bygga upp e-handelsverksamheter tidigare, men det är inget de ser som en nackdel.

- Vi är inte oroliga över avsaknad av erfarenhet. Vi vet hur vi vill att en hemsida för handel ska se ut och skapar den efter de ramar vi upplever ger kundvärde. Att kunden ska kunna få sin order levererad så nära bostaden som möjligt är ett exempel på något som vi tycker brister hos många aktörer. Kunden är ofta bunden till säljarens favoritfraktaktör, där e-handlaren har bäst priser. Så ska det inte vara hos oss. Vår utgångspunkt är annars att vi ska sälja produkter med ett lägre pris än vad som finns online i dag, säger Nicklas Gustafsson.

De har båda varit ansvariga för olika kategorier av produktinköp inom företaget och dessa kunskaper kommer nu väl till pass när de ska bestämma hur sortimentet i e-handeln ska se ut.

- Vi kommer att fokusera på att sälja utvalda delar online, inte hela sortimentet som vi har i butikerna, säger Viktor Medén.

"Någon måste vara först med att testa"

Han tror att det bland annat kan innebära att varor som är för stora och skrymmande för att få plats i butikerna, istället kan komma att säljas i e-handeln. 

Hur ska ni kunna konkurrera med andra e-handlare?

- Jag tror att det kommer att gå bra, för det finns inte så många lågprisbutiker inom e-handeln. Vi har många konkurrenter inom fysisk handel, men inte online, menar Nicklas Gustafsson.

- Det handlar också om hur man ser på kostnader. Det gäller att titta på var man kan kapa och hur effektivt man kan jobba och vi har redan en stor vana av att vrida och vända på varenda krona. Vi tror verkligen på det här och om vi inte trodde på att det kunde ge lönsamhet så skulle vi inte göra det. Någon måste vara först med att testa, fyller Viktor Medén i.

Full premiär i januari

De tror även att valet av att låta lagret skötas av en tredjepartslogistiker kommer att innebära fördelar, då det möjliggör för Dollarstore att starta e-handeln i en mindre skala. Nu är startdatumet satt till i oktober. Men enligt Viktor Medén så blir det inte den slutgiltiga lanseringen - utan endast en "test-start".

- Vi lanserar helt och hållet i början av januari 2019, då är vi live. Därefter kommer vi att bygga på större sortiment och fler kategorier, men vi är först inom vårt segment och vill ta det försiktigt. Fungerar detta så går vi vidare och bygger på. 

Tidigare har ni sagt att lanseringen väntas ske till sommaren, men då har den alltså skjutits fram något?

- Nej, inte egentligen, utan vi har hela tiden strävat efter att allting ska fungera optimalt för kunden när vi väl är live. Det gäller ju inte minst logistikmässigt, vi vill att kunden ska få en bra upplevelse från dag ett, säger Nicklas Gustafsson.

Och på sikt så är målet att e-handeln ska stå för "en ganska stor del" av företagets omsättning.

- Vi har inte satt något specifikt mål ännu, men vi har har höga ambitioner. Vi vill att e-handelns verksamhet ska vara en ganska stor del av hela dollarstores omsättning i framtiden. Tanken är att Dollarstore ska växa så att vi kan fortsätta etableringen och där vill vi att e-handeln ska vara en del av hela målet mot större omsättning, säger Viktor Medén. 

"Alla blir granne med Dollarstore"

Att koncernen redan har ett stort butiksnät - i dagsläget över 70 butiker - tror de kommer att gynna dem när det så småningom blir dags att marknadsföra den nya e-handeln, tror Nicklas Gustafsson. 

- Förutom i de vanliga digitala kanalerna, som Facebook, Instagram och så vidare, så kommer vi att marknadsföra e-handeln genom våra många butiker, genom posters och liknande. Vi räknar med att båda kanalerna ska dra nytta av att marknadsföra sig online. Vi har ett bra tryck i butikerna och märker redan nu att många kunder är tacksamma för att vi finns och när vi kopplar på e-handeln så kommer vi att kunna nå även dem som inte har en butik i närheten.

- Ja, e-handeln blir lite som att alla bor granne med Dollarstore, avslutar Viktor Medén.

Michell Grönlund