Allt fler e-handlare öppnar fysiska butiker och allt fler fysiska handlare expanderar med en e-handel. Men i jakten på perfekt omnikanal räcker det inte med att ha både en butik och en e-handel, utan helst ska kanalerna hänga ihop i så stor utsträckning som möjligt.
Därför kom det kanske inte som någon överraskning när företag började installera digitala skärmar i sina fysiska butiker. Ambitionen brukar vara att kunderna ska kunna ta del av ett större sortiment, eller helt enkelt att lägga sin e-handelsbeställning direkt via skärmen.
Men hur nödvändiga är skärmarna när de flesta ändå har en mobiltelefon med sig till butiken? Används de till att e-handla? Till att leta upp nya produkter? Vi bad några av de företag som har satsat på butiksskärmar, att dela med sig av sina erfarenheter.
"Går snabbare att sälja på nya releaser"
Andreas Koschnike, vd på Caliroots, berättar att företagets nya konceptbutik i Göteborg har fyra fulla stationer med skärmar som varierar mellan 20 och 30 tum i storlek. De används bland annat till att visa upp produkter.
- Därtill har vi även en "Touchtech" som shoppingskärm, säger han.
Har skärmarna bidragit till ökad försäljning i butiken eller i er e-handel?
- Ingen jättestor användning när det kommer till att shoppa med dem, men det har gått snabbare för oss att sälja nya releaser och märken eftersom de jobbas in snabbare med bättre presentationer.
LÄS ÄVEN: Premiär för Caliroots superomnibutik
På frågan om skärmarna har använts i den utsträckning som Andreas Koschnike hade förväntat sig, blir svaret att det är fler som använder dem för att svajpa bland produkter än vad han hade förutspått.
Vad ser ni för potential med era skärmar framåt?
- Tekniskt sett är vi inte där än att det är lätt och smidigt att handla via skärmarna.
"Används på daglig basis"
Hos sportkedjan Stadium har det länge varit en uttalad strategi att satsa på e-handel och omnikanal. Under förra året gjordes en storsatsning på just digitala skärmar i åtminstone några av företagets butiker.
- Våra skärmar i butik används på daglig basis av både kunder och anställda, skriver Pino Roscigno, Commercial Director på Stadium, i ett mejl till Ehandel.se.
LÄS ÄVEN: Mer e-handel hos Stadium med nytt digitalt koncept
Vad används de till?
- Framför allt underlättar de för vår personal att snabbt ge bra service och information om en vara exempelvis finns på lager i den aktuella butiken eller i närheten. Men de används också för att ta del av ett bredare sortiment och om erbjudanden i butik. Det är också uppskattat, av både personal och kunder, att med hjälp av skärmarna beställa önskad storlek, färg eller modell om den nu saknas i den butik kunden valt att besöka.
"Har inte landat slutlig lösning"
Pino Roscigno berättar att Stadiums skärmar i första hand har bidragit till att höja företagets servicenivå till kunderna, men att de också - i allt högre utsträckning - börjar ge effekt i försäljningen.
- Vi tror och hoppas att våra kunder kommer att använda dem än mer, men lite förvånade blev vi av att de har visat sig vara ett bra stöd och verktyg för personalen.
Vad tror du att era skärmar kan fylla för funktion på sikt?
- Vi utmanar ständigt oss själva och branschen och tror fortfarande på kombinationen fysisk butik och onlinehandel, men kanske i en annan tappning än i dag. Skärmar och sömlösa upplevelser kommer att bli allt viktigare för hela retailindustrin och givetvis även för oss. Det är en viktig del av kundarbetet framåt, vilket gör att vi inte har landat den slutliga lösningen ännu, skriver Pino Roscigno.
Stadiums konkurrent Intersport har också lagt energi på att integrera sin e-handel med företagets fysiska butiker. Företaget har genomfört pilottester med skärmar i butikerna, men för närvarande är företagets "visual store koncept" under utvärdering.
"Aldrig långt till närmsta station"
Företaget har bland annat kommit fram till att rörligt material bidrar positivt till upplevelsen .
- Den viktigaste erfarenheten är att förstå kundresan och hur kunden vill dra nytta av skärmarna. Vi ser även positiva effekter med skärmar för butikspersonalen, skriver Intersports e-handelschef Johan Lidenmark.
LÄS ÄVEN: E-handel i butik är Intersports nya koncept
I NetOnNets butiker har skärmarna kommit att bli en populär assistans för kunderna. Enligt marknadschefen Carola Tiberg används sökstationerna, där skärmarna alltså finns, av de flesta av företagets kunder.
- Det är aldrig långt till närmsta sökstation, skriver hon.
NetOnNets sökstationer används i första hand till att guida företagets kunder.
- Där kan kunden se och läsa allt om produkten, ta del av inspiration men också tekniska detaljer. De kan också se vilka tillbehör som passar produkten och få fram på vilken plats varan finns på i Lagershopen, förklarar Carola Tiberg.
Har de bidragit till ökad försäljning i butiken eller i er e-handel?
- Eftersom vi har ett självbetjäningskoncept är och har vår sajt och våra sökstationer alltid varit grunden i vår verksamhet.
Delbetalning och abonnemang via skärmar
Oavsett om kunden besöker NetOnNet på nätet eller om mötet med företagets sajt sker i en av lagershopparna, ska sidan se likadan ut. Carola Tiberg berättar att det just nu pågår ett arbete med att utveckla företagets självbetjäningskoncept, och i det får butiksskärmarna en allt större roll.
- Som kund ska du själv kunna ansöka om delbetalning, abonnemang, leasa produkter och andra tjänster direkt i sökstationen för ett så snabbt och enkelt köp som möjligt. Självklart finns personalen alltid på plats för att hjälpa de kunder som önskar det.
Junkyard, som nyligen öppnade en flaggskeppsbutik i Stockholm, har precis som Caliroots införskaffat en så kallad "Touchtech" som en del av inredningen. Företagets vd Ted Boman berättar för Ehandel.se att skärmen används dagligen.
LÄS ÄVEN: Junkyards nya flaggskepp blir pick-up för andra e-handlare
- Skärmen används av personalen som merförsäljningsverktyg samt för att visa Junkyards sortimentsbredd, skriver han till Ehandel.se.
Att döma av svaren i den här artikeln, verkar det som att de digitala butiksskärmarna används lite mer till att gå igenom och visa upp sortimentet, och lite mindre till att e-handla.
"Får in order via vår skärm"
Junkyard har dock upplevt båda delar, även om butiken i Stockholm inte har varit öppen i mer än ett par veckor.
- Vi får in order via vår skärm, bekräftar Ted Boman.
Har skärmen använts i den utsträckning ni förväntade er?
- So far enligt expectations.
Inför att den här artikeln skrevs kontaktade Ehandel.se totalt 17 svenska företag, som alla tidigare har gått ut och berättat om sina satsningar på digitala skärmar i sina fysiska butiker. En del butiker företag svarade inte alls på våra mejl, och andra avböjde att medverka.
De som inte ville medverka angav bland annat som skäl att de hade haft skärmarna under en för kort period, att de inte hade haft tid att formulera ett svar eller att det inte ville uttala sig på grund av att de hade en affärspartner som är börsnoterad.
LÄS ÄVEN: Endast e-handel i ny fysisk butik