Vi skrev nyligen om det svenska klädmärket Asket som via e-handel och ett unikt storlekssystem ska få den klassiska vita t-shirten att passa bättre. Artikeln fick faktiskt ett par hejarop och det verkar vara fler än grundarna Jakob och August som ser problemet med fem standardstorlekar.
Nu har projektet tagit till Kickstarter där man hoppas nå ut med sin produkt och samla ihop pengar till en första tillverkningsrunda. Målet är 10 000 euro och man närmar sig 3000 euro strax efter lanseringen.
- Trots att det varje år produceras över 2 miljarder t-shirts är det förvånansvärt svårt för modeintresserade män som oss själva att hitta en klassisk och högkvalitativ T-shirtmodell som passar bra. Vi grundade ASKET eftersom vi hade tröttnat på att alltid falla mellan storlekar och betala orimliga summor för t-shirts som inte håller, säger Jakob Dworsky en av grundarna till ASKET.
Till sin Kickstarter-kampanj har man förstås satt ihop en video som ger en inblick i affärsidén och där grundarna förklarar varför de skapat Asket. Ett varumärke som är tänkt att vara online-only och nå ut direkt till slutkund för att skära ner kostnaderna.