ANNONS

Den svenska möbeljätten storsatsar på E-handeln

Den svenska möbeljätten storsatsar på E-handeln

År 2020 ska Ikea-koncernen omsätta 50 miljarder euro. Något man ska göra med hjälp av en storsatsning på sin e-handel.

ANNONS

Det händer en hel del kring Ikea och deras e-handel just nu. I början av juni meddelade Ikea-koncernen att man säljer all produktion, sortimentsutveckling och inköp i en intern affär till Inter Ikea Systems Holding.

Något som ska göra det möjligt för Ikea att fokusera på försäljningen och introducera e-handel på samtliga marknader. I flera länder håller man just nu även på att testa konceptet med upphämtningsbutiker i städer där man inte har några varuhus. Små butiker som även fungerar som ett showroom.

– Fysiska butiker är viktiga för alla som säljer heminredning. För oss handlar det inte om att flytta fokus från butikerna utan snarare att komplettera varuhusen, säger Peter Nilsson, e-handel- och multikanalchef för Ikea Sverige till nättidningen 8till5.

Ska finnas i flera kanaler

Det finns dock inga konkreta planer på att göra något liknande i Sverige. Här har man istället valt att testa en mer traditionell modell där man kan beställa på nätet, och hämta varorna i befintliga varuhus. Än så länge är det bara möjligt i Västerås och Malmö, men det kan mycket väl bli så att möbeljätten rullar ut tjänsten i hela Sverige.

Ikeakoncernen har som målsättning att omsätta 50 miljarder euro år 2020 och här spelar e-handeln en viktig roll. Idag arbetar drygt 25 personer dedikerat med e-handel och webb på Ikea Sverige, men man ska bli fler och just nu söker man en handfull personer till Helsingborg och Älmhult som bland annat ska jobba med koncernens e-handel.

– Vi vill agera i fler kanaler och i fler kundlösningar. Det kan handla om att vi kommer hem till dig och mäter upp ditt kök eller hämtar din gamla soffa när du har köpt en ny. Men det kan också handla om andra typer av distributionslösningar än de vi har idag, säger Peter Nilsson.

 

Källa: 8till5

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se