Vi på Ehandel.se snubblade häromdagen över en e-handel vi inte sett tidigare kallad Paketleken.se. Nätbutiken låter dig köpa julklappar i olika prisnivåer. Du öppnar helt enkelt plånboken och klickar på köpknappen och får sedan hem färdiginslagna julklappar. Nätbutiken kallar sig själv för Sveriges mest spännande e-handel.
Det finns vissa kategorier att välja mellan, dock ej produktrelaterade, men du kan också välja att köpa “Slumpat paket”. Andra kategorier är till exempel “Paket för festen” eller “Paket för den uttråkade”. Innehållet är dock helt okänt för alla utom de på Paketleken.se.
Namnet kommer förstås ifrån spelet med samma namn men det är också uppenbart att e-handeln i fråga satsar på en bredare målgrupp och att faktiskt erbjuda helt färdiguttänkta julklappar till nära och kära. Vi vände oss till grundarna för att få veta mer.
Två entreprenörer från Linköping
E-handelsföretaget ska vara startat av två entreprenörer från Linköping, vid namn Marcus Andelius och Jonas Andersson. Marcus och Jonas ska tidigare ha utvecklat flertalet appar och webbplatser men berättar för Ehandel.se att de inte hade någon tidigare erfarenhet av just e-handel, innan Paketleken.se. Anledningen till att man under förra året drog igång nätbutiken ska ha varit utmaningen.
- Vi behövde ett större och mer utmanande projekt att sätta tänderna i, säger Marcus Andelius till Ehandel.se.
Ni kickade igång redan förra året, hur gick det?
- Vi drog igång Paketleken som ett pilotprojekt under slutet av 2017 och strax efter lansering förstod vi att konceptet skulle komma att fungera. Trots det faktum att vi aldrig marknadsförde Paketleken i större utsträckning under första året, fick vi stor slagkraft och en överväldigande positiv feedback, säger Marcus Andelius.
Marcus berättar samtidigt att de inte har några problem med hyllvärmare eftersom kunderna inte själva väljer ut innehållet i paketen. Trots detta ska företaget inte heller ha speciellt hög returgrad.
- Vi ser också att vi lockar färre returbenägna kunder än väntat. Trots att vi erbjuder 30 dagars öppet köp, genererade det inte fler än cirka 1 procent returer under föregående år.
Det ska alltså ha gått bra för Paketleken.se under uppstarten och 2017 års julhandel. Vi frågade även Marcus hur det har gått i år för deras e-handel.
- Vi har byggt om hela butikens plattform från grunden, tagit in ytterligare kompetens samt finansiärer för att ge rörelsekapitalet en skjuts. I dag är vi totalt fyra personer inblandade i verksamheten. Utöver mig och Jonas, har vi nu även hjälp av Mikael Janerås och Stefan Hultin. Två individer med lång erfarenhet av både e-handel och att hjälpa företag i dess tillväxt. Gällande försäljningen så har det gått över förväntan och framtiden ser onekligen ljus ut, säger Marcus Andelius.
"Robot som slår in alla paket"
Företaget säger sig också snabbt blicka åt automationshållet, trots sin unga ålder. Vi gissar att det börjar bli lite jobbigt att slå in alla paket.
- Naivt nog har vi redan nu börjat titta på olika lösningar för automation, exempelvis, en robot som slår in alla paket i presentpapper, direkt efter lagd beställning. Vi förbereder även plattformen för kontinuerliga inköp, smart kundsupport och mycket mer.
Paketleken ska idag drivas med hjälp av tredjepartslogistik ifrån Almroths Express och Åkeri AB i Norrköping och Marcus berättar att e-handeln förmodligen inte hade funnits idag utan deras hjälp.
Vem beställer egentligen era paket?
- Trenden har varit ganska spretig och lyckligtvis träffar vi rätt hos ganska många. Paketleken är alltså inte bara en e-handel för någon lik mig, en impulsiv 24-åring med beslutsångest. Vår tjänst är till för de som vill unna sig själva en överraskning, samt även för den vill ge bort en gåva, men som är osäker på vad.
Marcus pekar även på hur viktigt förtroendet från kunderna är. Och företaget ska vara noggranna med att hålla ett kvalitativt sortiment för att generera återkommande kunder.
Vad är planen för 2019 och framåt?
- Vi vill sakta men säkert slå oss från den säsongsbetonade försäljningen. Tanken är att under 2019 utöka sidans funktionalitet, i form av en plattform för bland annat företag, födelsedagspresenter och prenumerationsboxar.
Gällande utmaningen, som var anledningen till starten, så verkar e-handeln minst sagt ha levererat på den fronten.
- Att vi idag skulle driva en framgångsrik e-handel var inget någon av oss hade kunnat förutspå. I dag visar det sig dock ha varit den absolut bästa utmaningen vi tagit oss an, säger Marcus Andelius.