E-handeln med varor fortsätter att växa i rask takt. Under det första kvartalet 2015 ökade e-handelsförsäljningen i Sverige med 19 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det framgår av e-barometern som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Hemelektronik är fortsatt den största branschen inom svensk e-handel och hade en mycket stark utveckling under årets första tre månader med en tillväxt på 18 procent. Starkast utveckling hade dock livsmedel där tillväxten var 46 procent och barnartiklar/leksaker som ökade med 42 procent.
E-handel för 50 miljarder
Enligt rapporten är det ny teknik och nya produkter som driver tillväxten inom detaljhandeln och det är särskilt tydligt inom elektronikhandeln. När det gäller livsmedel sker tillväxten från låga nivåer, men här är potentialen otroligt stor.
– Nästa stora lyft för svensk e-handel kommer sannolikt att ske när de stora dagligvaruföretagen på allvar lanserar och marknadsför smidiga e-handelslösningar med hemleveranser, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.
Prognosen för hela 2015 är också god och man tror att e-handeln i Sverige når en omsättning på 50 miljarder kronor innan året är slut. Det skulle i sådant fall betyda att e-handelns andel av den totala handeln med fysiska varor når 7 procent.