I slutet av förra året hade fraktbolaget UPS sparat runt 38 miljoner liter drivmedel, minskat utsläppen med hundra tusen ton koldioxid och kanske viktigast av allt, undvikit kostnader på mellan 300 och 400 miljoner dollar. Bakom dessa fina siffror står UPS system Orion (On-Road Integrated Optimization and Navigation) som optimerar företagets körningar.
- En minskning på bara en mile per förare, per dag, under ett år kan spara UPS upp till 50 miljoner dollar, förklarar företaget.
Bakom Orion ska det ligga tio års utveckling och systemet ska idag användas på nära alla UPS rutter i Nordamerika.
"Inga vänstersvängar"
En sak som utvecklingen av Orion lett till är också en sak som blivit mycket omskriven i media, och som även TV-programmet Mythbusters testat och bekräftat. Enligt Orion-algoritmen, som ska omfatta tusen sidor, så är en enkel effektiviseringsåtgärd att helt enkelt aldrig svänga vänster. Om lastbilarna undviker vänstersvängar så sparar företag bensin och minskar risken för olyckor avsevärt.
- Vet du vad Orion och dess mycket komplexa algoritm berättade för oss? Just precis. "Inga vänstersvängar." Sedan 2004 har högersvängar plus andra effektivitetsåtgärder sparat cirka 38 miljoner liter drivmedel och minskat utsläppen lika mycket som att ta bort 5 000 bilar från vägarna i ett år, säger Myron Gray, operativ chef i USA.
Detta gäller dock i länder med högertrafik och besparingen och den minskade risken ligger i att lastbilen inte behöver korsa eller vänta på mötande trafik.
Sekunder innebär miljoner
Orion började användas som system mellan 2010 och 2011 för att sedan sakta expanderas. Det är först de senaste åren som Orion börjat användas i full skala inom UPS verksamhet. Nästa steg för algoritmen ska bli att, via realtidsdata, kunna förutse dåligt väder och eventuella trafikproblem.
- Inom logistik kan besparingar på sekunder innebära att företaget spara miljoner och då är optimering det viktigaste - och att inte svänger vänster är definitivt rätt sak att göra, förklarar UPS.