Enligt en ny rapport från analysföretaget eMarketer kommer den globala detaljhandelsförsäljningen i år att landa på smått hisnande 22 biljoner dollar.
Samtidigt konstaterar man att e-handeln fortsätter att ta andelar och i år väntas omsätta 1,9 biljoner dollar. Något som innebär att den globala näthandeln kommer att stå för drygt 8,7 procent av den totala försäljningen.
Inte oväntat räknar eMarketer med att e-handeln kommer att fortsätta att ta en allt större del av kakan. År 2020 räknar man med ett online kommer att stå för 14,6 procent av detaljhandeln med en försäljning på strax över 4 biljoner dollar.
Kina överlägsen etta
I rapporten framgår det även att Asien-Stillahavsområdet kommer att förbli världens största e-handelsmarknad med en försäljning på 1 biljon dollar under 2016. En siffra som mer än fördubblas till 2,7 biljoner år 2020.
Inte helt oväntat är Kina det stora dragloket och världens största e-handelsmarknad väntas i år stå för 47 procent av all världens e-handel med en onlineförsäljning på 900 miljarder dollar. Nordamerika kommer att behålla sin position som världens näst största e-handelsmarknad och väntas i år omsätta 423 miljarder dollar, en tillväxt på 15,6 procent jämfört med förra året.