ANNONS

De tar in 6 miljoner efter tillväxt på nära 500 procent

De tar in 6 miljoner efter tillväxt på nära 500 procent
Vidar Kristing, Roger Holthe Olsen (CEO) och Stian Dahle (COO)

Positionerar e-handelsföretaget för internationell expansion.

ANNONS

Den norska nätbutiken Dyrekassen.no, som säljer djurfoder på nätet, har haft en explosiv tillväxt och ökade omsättningen med 483 procent mellan 2016 och 2017. Företaget sålde djurfoder för 8,2 miljoner norska kronor i fjol och planen är förstås att fortsätta växa ytterligare.

LÄS ÄVEN: Här är Vetzoo-konkurrenten som ökade med 483 procent

E-handlaren meddelar nu att de tar in 6 miljoner norska kronor i nytt kapital, från bland annat riskkapitalbolaget Momentum.

Momentum går in med 4,6 miljoner, för en ägarandel på 10 procent, och befintliga ägare skjuter samtidigt till 1,4 miljoner Pengarna ska användas internt för att öka företagets kapacitet och även för att ta de första stegen mot en internationell expansion.

- Vi såg flera goda skäl att investera i Dyrekassen.no. Tydliga makrotrender inom e-handel och digitalisering kommer att förändra djurbranschen fundamentalt, en utveckling som redan har kommit långt i flera andra länder. Dyrekassen är väl positionerad för att spela en viktig roll i skiftet i Norge och Norden, säger Hilde Støle Pettersen, partner på Momentum, som nu också går in i styrelsen hos Dyrekassen.

Norge ligger långt efter

Även om företaget börjar blicka internationellt så ser Dyrekassens vd, Roger Holthe Olsen, stora möjligheter att fortsätta växa i hemlandet.

- Norge ligger långt efter många jämförbara länder inom e-handel. Det betyder att möjligheterna till digital handel i detta land är stora och att många branscher står inför en betydande tillväxt online. Det innebär också att det kommer att finnas goda möjligheter att ta omsättning från de fysiska butikerna, som fortfarande dominerar i Norge i de flesta branscher. Vi ser att denna utveckling går snabbt i många andra länder, med bland annat köpcentrumdöd i USA och minskad försäljning och lönsamhet för många stora internationella kedjor, säger Roger Holthe Olsen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se