I fredags rapporterade vi hur betallösningen Swish kan få stöd för e-handel redan till sommaren. Bankerna jobbar nu på ett gränssnitt (API) som skall möjliggöra automatiska Swish-betalningar.
Att det saknas ett API har dock inte stoppat e-handlare. Ehandelsindex räknar idag 270 e-handlare som använder Swish.
De fem största butikerna
Mindre e-handlare kan förstås manuellt hantera beställningar med Swish. De lite större, som exempelvis Partykungen, har dock utvecklat egna lösningar för att automatiskt pricka av order mot sin bank.
Av de 270 e-handlare som idag tar emot Swish-betalningar är de största följande:
- Partykungen.se, omsätter 40 miljoner
Pgw.se, omsätter 22,9 miljoner - tillagd efteråt - Babyhuset.se, omsätter 13,8 miljoner
- Grillkung.se, omsätter 9,6 miljoner
- Kaffebrus.nu, omsätter 8,8 miljoner
- Handyink.com, omsätter 7,5 miljoner
(alla är lönsamma enligt Ehandelsindex)
Det brinner i knutarna
Nu vet vi inte om alla dessa har egenutvecklade Swish-lösningar men vad vi förstår kan de snart stå inför ett dilemma.
Swedbank som är en av de populäraste bankerna att använda för Swish, eftersom de bara tar 1,5 kronor per transaktion om man är företagskund, kommer nämligen stänga ner sin enstegs-login med personlig kod som exempelvis Partykungen använder för att pricka av order. Det brinner alltså i knutarna för vissa e-handlare att få tillgång till ett riktigt API.
Fem e-handlare i veckan
Tillväxttakten för Swish är ganska anmärkningsvärd med tanke på att det just nu inte finns någon officiell lösning. Ehandelsindex räknar närmare fem stycken nya e-handlare som ansluter sig varje vecka. Om trenden fortsätter kommer över 400 e-handlare köra Swish vid slutet av året.
(Projektion för 2015, klicka för större bild)
Då vi väntar oss en officiell lösning för e-handel innan dess kan vi säkert räkna med större siffror än så, dock beroende på hur dyr tjänsten blir. Swish vill inte delge något pris ännu. Priset kommer även bestämmas individuellt av bankerna.
Uppdatering 18 maj 2015:
Pgw.se lades till efter att ha blivit klassad som e-handel med majoriteten av omsättningen via nätbutiken.