ANNONS

Danmarks svar på MatHem ser ljust på framtiden

Danmarks svar på MatHem ser ljust på framtiden
Stefan Plenge

Om tio år väntas onlinemathandeln stå för mellan 15 och 20 procent av den danska dagligvaruhandeln.

ANNONS

Det är inte bara i Sverige som dagligvaruhandeln på nätet gör stora framsteg. I Danmark syns en liknande utveckling och enligt siffror från branschorganisationen FDIH kan mathandeln på nätet om tio år stå för 15-20 procent av dagligvaruhandeln i Danmark.

Samma uppfattning har Nemlig.com, en av de ledande aktörerna på området i grannlandet.

- Riktigt många människor arbetar mycket och vi ska också ha tid till barn och fritidsaktiviteter. Därför ska det gå lätt och snabbt att handla matvaror. Det kan vi dra fördel av, säger Stefan Plenge, administrativ direktör på Nemlig.com till FDIH.

Samma ägare som MatHem

I FDIH:s undersökning svarade 60 procent av de som handlar mat på nätet att de gör det för att få varorna hemlevererade, medan 17 procent anger att det sparar tid.

- Utbudet i butikerna är mycket mindre och liknande från butik till butik. På Nemlig.com har vi skapat ett sortiment som är mer varierande än vad man kan hitta i en stormarknad. Och med hjälp av data gör vi det också personligt så att kunden blir presenterad för varor och recept som passar honom eller henne, säger Stefan Plenge.

Nemlig.com ägs till hälften av miljardären och e-handelsinvesteraren Anders Holch Povlsen som för drygt ett år sedan även gick in som ny storägare i svenska MatHem.

Resultatet: Minus 93 miljoner

Till skillnad från sin konkurrent Osuama.dk går Nemlig.com fortfarande inte med lönsamhet. Stefan Plenge är dock säker på att vinsten inte är långt borta.

- Det är starkt jobbat av Osuma men vi gör saker och ting på ett annat sätt och därför har vi ännu inte levererat någon vinst. Om vi hade velat hade vi kunnat dra ner på investeringarna och snabbt få ett överskott men vi ser det som att våra investeringar kommer att ge oss viktiga fördelar i framtiden.

Enligt uppgift ska Nemlig.com ha omsatt nästan en miljard danska kronor 2015. Under samma period blev resultatet minus 93 miljoner kronor.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se