De flesta e-handlare vill förstås kunna säga till sina kunder att det går utmärkt att beställa till och med den 22:a, och kanske till och med den 23:e, december och ändå få sin leverans i tid till julafton, som i år infaller på en söndag. Men om något verkar lite för bra för att vara sant så är det förmodligen det också.
"Skulle inte rekommendera torsdagen"
Vi tog kontakt med PostNord, DHL och DB Schenker, som enligt Ehandelsindex är de fraktleverantörer som har flest anslutna e-handlare. Var inte för våghalsiga med vad ni lovar kunderna, var det samlade beskedet.
- Vi har i år inte gått ut med något datum till våra kunder. Anledningen till det är att leveranstiden varierar beroende på vart i landet man bor. Till största delen av landet är leveranstiden en dag och då räcker det ju att vi har försändelsen på torsdagen. Men vissa delar och då främst i norra Sverige har en något längre ledtid och då behöver vi kollit tidigare, skriver Björn Hellman, produktspecialist på Schenker, i ett mejl till Ehandel.se.
- Vi vet också att våra ombud är hårt belastade runt jul med långa köer. Därför rekommenderar vi för en så bra köpupplevelse som möjligt inte att vänta till sista sekund, fortsätter han.
Men då tolkar jag det som att det i de flesta fall går bra att beställa på torsdagen, även om det kanske inte är optimalt?
- Nja, beställa på torsdagen skulle jag inte rekommendera.
Vädret kan påverka
Björn Hellman berättar att Schenker behöver paketen under torsdagseftermiddagen för att nå ut under fredagen på de orter företaget har en dags ledtid till. När på dagen företaget hämtar upp från e-handlarna varierar, och det är därför svårt att ange exakta tider.
- Min rekommendation är att om man bor på en plats dit vi når på en dag så beställ SENAST onsdag, gärna innan, för glöm inte att även e-handlarna har mycket att göra och många paket att packa så det kan ju finnas fördröjningar även där. Såhär års kan ju dessutom även saker som väder spela in vilket ju är helt utanför vår kontroll, så bättre att vara ute i tid.
Ett liknande resonemang förs hos DHL, som inte heller vill ange något exakt datum för säker e-handelsleverans före jul.
- DHL Express vanliga transittider gäller även i jultider så det beror lite på varifrån varan ursprungligen skickas men den absoluta majoriteten av paket levereras inom 1-2 nästkommande arbetsdagar efter upphämtning. Våra transittider baseras på postnummerlogik och när man gör sin bokning så ser man leveransdatum för respektive expresstjänst, skriver Ted Söderholm, vd för DHL Express Sverige.
"Bra med julafton på en söndag"
Han försäkrar att DHL Express normalt sett har en "mycket hög leveransprecision", men att omständigheter som exempelvis vädret i värsta fall kan påverka både flygavgångar, upphämtning och distribution negativt.
I år infaller julafton på en söndag - vad innebär det för er del?
- I vår värld är det bra med julafton på en helg, det ger oss en hel sista vecka och vi planerar för att leverera paket till dörr, ombud och paketautomater fram till och med fredagen 22 december.
Hos PostNord gäller olika datum beroende på vilken av företagets tjänster man använder. Företaget har satt ihop en lista över hur sent man kan använda sig av PostNords serviceutbud.
20 december för ombudsleverans
Som exempel gäller den 20:e december, det vill säga onsdagen före jul, som sista dag för både ombudsleverans (Mypack Collect) och hemleverans (MyPack Home). Expresspaket och “Skicka Lätt” ska däremot gå att skicka med så sent som torsdagen den 21 december.
- Vi kommer att köra både hemleveranser och leveranser till ombud och butiker den 23 december, skriver PostNords presskontakt Maria Ibsén till Ehandel.se.
PostNord, som redan har gått ut och uppmanat kunderna att hämta upp sina paket hos ombuden så snabbt som möjligt, har nu också sammanställt vad de anser att e-handlarna kan göra för att underlätta i julhandeln. Det handlar bland annat om att ge tydliga prognoser och att emballera ordentligt, samt att hantera burarna på ett korrekt sätt.
- Var noga med att lämna igen tomma burar omedelbart enligt avtal. Burar är en kritisk resurs i högtrafik och vi kommer inte att ha möjlighet att lämna ut fler än avtalat, skriver PostNord bland annat.
LÄS ÄVEN: PostNord i akutläge: Vädjar till alla att hämta sina paket