Flexibilitet och leveransalternativ har blivit allt viktigare för nätkunderna och flera distributörer jobbar nu på nya flexibla alternativ. En av dessa är transportören DPD som under hösten 2015 kommer att lansera en ny app riktad till paketmottagare.
Tanken är att appen ska förbättra leveransupplevelsen genom personliga profiler där mottagaren får tillgång till en rad tjänster. Appen fungerar bland annat som en portal där mottagare kan se alla varor som är på väg och inte behöver spåra paketen var för sig. Det är även möjlig för mottagaren att bestämma hur och när varorna levereras.
– Du skriver in dina leveranspreferenser så kan DPD se hur och när du vill ha dina varor levererade. Om du dina preferenser ändras så meddelar du oss bara via appen så anpassar vi oss efter dig, säger Dwain McDonald, DPD UK CEO.
Välja tidsintervall
Den nya appen hänger tätt ihop med leveranstjänsten Predict som lanserades i mars 2010 i Storbritannien. Predict lovar leverans inom en timmes tidsintervall och ger mottagaren möjlighet att ändra leveransalternativ fram till 15 minuter före det att varan ska levereras.
– Kunder värdesätter tillgången till flera leveransalternativ högt när de handlar på nätet. DPD fortsätter trenden med flexibilitet hela vägen ut i sista ledet av leveransen, och det kan få stor betydelse för vilken webbshop kunderna till sist väljer att handla i, säger Steffen Pasgaard, Direktör i mjukvaruföretaget EDI-Soft.