Betalbolaget DIBS har nu sammanställt gårdagens försäljningssiffror och det blev förstås ett nytt rekord. Det är dock ingen explosionsartad ökning. Från redan höga nivåer så växte Black Friday i år med 10 procent i antal köp.
Förklaringen till den, i sammanhanget, låga tillväxten är inte oväntat det faktum att Black Friday numera inte längre bara är en dag utan också hela helgen och för många butiker hela veckan.
- När Black Friday tjuvstartade torsdag kväll så minskade handeln jämfört med i fjol men ökade sedan mycket kraftigt under natten och morgontimmarna. Därefter planade handeln ut och det slutgiltiga facit för hela dygnet inklusive tjuvstarten blev en ökning på tio procent i antal köp, skriver DIBS i ett pressmeddelande.
"Inte konstigt att det börjar plana ut"
DIBS uppmätta ökning i fjol, endast under Black Friday, var 14 procent. Företagets siffror är baserade på transaktioner hos tusentals svenska nätbutiker.
- Hype och hysteri och ännu ett nytt rekord för e-handeln på Black Friday. Det är inte konstigt att det börjar plana ut med tanke på de senaste årens enorma tillväxt och att kampanjandet sker hela veckan inklusive nu i helgen, säger Daniel Larsson, vd på DIBS.