Enligt comScore spenderades det över 2 miljarder dollar under årets upplaga av Cyber Monday. En ökning med 17 procent jämfört med förra året och det gör dagen till till den mest lukrativa någonsin för landets e-handlare
– Med mer än 2 miljarder dollar spenderade på nätet under Cyber Monday fick vi ett bra avslut på en exceptionellt stark femdagars-period som startade med Thanksgiving. Något som tydligt visar att julhandeln går mycket bra just nu och för närvarande är över all förväntan, säger comScore ordförande Gian Fulgoni.
Mobila köp inte inräknade
Cyber Monday satte alltså punkt för en riktig rekordhelg som kickade igång under förra torsdagen med Thanksgiving då amerikanarna spenderade en dryg miljard på nätet, en ökning med hela 32 procent jämfört med 2013.
Under Black Friday sattes det återigen nytt rekord med 1,5 miljarder spenderade dollar, en ökning med 26 procent. För de ”vanliga helg-dagarna”, lördag och söndag, shoppades det för totalt 2 miljarder dollar ytterligare.
Totalt näthandlades det för en nätt summa på 6,5 miljarder dollar under Thanksgiving-helgen, en ökning med 24 procent jämfört med 2013. De totala försäljningssiffrorna kan dock vara högre än så här, comScores mätningar inkluderar endast desktop, och inte köp via mobila enheter. Något som blivit väldigt stort inom den amerikanska e-handeln under de senaste åren.
Källa: Press